Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHesla, Helga-Marie
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:36Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:149022672:35711429
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080212
dc.description.abstractFormålet med studien er å belyse og undersøke hvordan relasjoner mellom lærere og elever danner grunnlaget for elevenes opplevelse av tilrettelegging i kroppsøvingsfaget, på videregående skole. Gjennom en kvalitativ studie er det blitt utført til sammen fire observasjoner fra to klasser. Ved semi-strukturerte intervjuer med to lærere er det studert hvordan lærerne mener de tilrettelegger for elever. Gruppeintervju med til sammen tre elevgrupper knyttet til de aktuelle lærerne ble også gjennomført i samme tidsrom. Hovedpoenget var å se om observasjonen og lærerens tanker samsvarte med elevenes. Ved observasjon er Goffman sin teori brukt for å se på lærerens iscenesettelse og opptreden foran sceneteppet i en undervisningstime. Dataene er presentert gjennom en teoretisk deskriptiv analysemetode med Goffman som hovedteori. Bateson sin kommunikasjonsteori er brukt for å underbygge og reflektere der man anser det som relevant. Resultat og diskusjon er satt sammen i ett og samme kapittel, hvor underkapitlene er strukturert med utgangspunkt i Goffman sine begreper fra opptreden og lagspill. Mine funn fra studien antyder at relasjoner er helt grunnleggende for hvordan elevene opplever tilrettelegging fra kroppsøvingslæreren. Min tolkning vil være at lærerne spiller en relasjonell rolle i møte med elevene. Rollespillet fremstår som genuint og ekte, og blir sammenlignet med «gjensidig respekt», fra elevenes perspektiv. Det kommer frem at ved gode relasjoner føler elevene seg inkludert, og dermed føler en form for tilrettelegging. Elevenes opplevelse av læreren og deres kompetanse, handler i bunn og grunn om gode relasjoner. Gode relasjoner danner grunnlaget for at elevene stoler på lærerens undervisningskompetanse.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to elucidate and explore how relationships between teachers and students makes the foundation for the student’s experience of facilitation. The study concerns the physical education, in upper secondary school. Through a qualitative study, four observations from two classes have been looked at. Through semi-structured interviews with two teachers, it has been studied how the teachers believe they facilitator. Group interviews with a total of three student groups has been looked at the same time. The main point was to see if the observation and the teacher’s reflection matched with the students. By observation, Goffman’s theory is used to look at the teachers staging and performance in front of the students in physical education. The data is presented through a theoretical descriptive analysis method with Goffman as the main theory. Bateson’s communication theory is used to support and reflect where it is considered relevant. Results and discussion are put together in the same chapter, where the sub-chapters are structured based on Goffman’s concepts from performance and teamplay. My results from the study suggest that the relationships are fundamental to how students experience facilitation from their teacher. My interpretation would be that the teachers play a relational role in the meeting with students. The role play comes across as genuine and real compared to “mutual respect” from the student’s perspective. It emerges that with good relationships, students feel include, and they feel av form of facilitation. The student’s experience of the teacher and their competence is fundamentally about good relationships. Good relationships are the foundation for students to trust the teacher’s competence.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title'"Han bryr seg virkelig om oss" En kvalitativ studie om hvordan relasjonen (lærer-elev) påvirker elevenes opplevelse av tilrettelegging i kroppsøvingsfaget, på videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel