Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjørndalen, Ulrikke
dc.date.accessioned2023-11-03T17:10:21Z
dc.date.available2023-11-03T17:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:167382804:58885584
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100600
dc.description.abstractSammendrag Grunnmuren i denne studien baserer seg på opplæringsloven kapittel 9A. Der står det skrevet at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Både skolen og ansatte i profesjonen har et ansvar for å aktivt følge med på at elevene har det bra gjennom aktivitetsplikt og meldeplikt. Skolen er derfor en fellesarena både for fag, men også for elevenes danningsprosess, sosial utvikling, mestringsfølelse og relasjonskompetanse. Gjennom et kontinuerlig arbeid med skolens psykososiale miljø skal dette forebygge ekskludering, krenkelser, utenforskap og mobbing. Derfor er det essensielt med et godt læringsmiljø for at elevene skal trives på skolen. For å skape og opprettholde et godt læringsmiljø er det behov for profesjonsutøvere som kjenner elevene, nemlig lærerne. Lærerne er grunnstenen i arbeidet med skolens psykososiale miljø og derfor er denne yrkesgruppen grunnlaget for innsamling av data i denne studien. I denne studien skal jeg undersøke hvordan grunnskolelærerne opplever arbeidet med relasjoner og klasseledelse for å skape et trygt og godt psykososialt miljø for elevene. Jeg skal se nærmere på hvilke sentrale utfordringer lærerne opplever i skolesystemet når det gjelder elevenes rett til et trygt og godt psykososialt miljø. Deretter undersøker jeg hva lærerne vektlegger i deres relasjon med sine elever for videre å utforske hvilke prinsipper lærerne mener er viktige å følge i sin rolle for å bidra til et positivt og trygt læringsmiljø for elevene. For å undersøke og for å finne svar på problemstillingen blir det i denne studien benyttet en kvalitativ metode i tråd med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Hvor datamaterialet blir innhentet gjennom to gruppeintervjuer ved hjelp av en intervjuguide gjennom et delvis strukturert intervju. Deretter blir funnene tolket og analysert i lys av forskerens forforståelse av intervjupersonenes informasjon fra intervjuene. Undersøkelsen har ved hjelp av en tematisk analyse kommet frem til aktuelle emner som har vært grunnlaget for tre underproblemstillinger som skal bidra til å svare på problemstillingen i denne studien. Disse forskningsspørsmålene blir satt i tilknytning til studiens funn og blir drøftet opp mot problemstillingen om hvordan grunnskolelærere opplever relasjoner og klasseledelse for å skape et godt psykososialt miljø for elevene.
dc.description.abstractSummary The foundation of this study is based on Chapter 9A of the Education Act. It states that all pupils have the right to a safe and good school environment that promotes health, well-being and learning. Both the school and staff in the profession have a responsibility to actively monitor that the pupils are doing well through the obligation to be active and to report. The school is therefore a common arena both for subjects, but also for the students' educational process, social development, sense of mastery and relational competence. Through continuous work with the school's psychosocial environment, this will prevent exclusion, offences, alienation and bullying. Therefore, it is essential to have a good learning environment for students to enjoy themselves at school. In order to create and maintain a good learning environment, there is a need for professionals who know the students, namely the teachers. The teachers are the cornerstone in the work with the school's psychosocial environment and therefore this professional group is the basis for the collection of data in this study. In this study, I will examine how the primary school teachers experience the work with relationships and class management to create a safe and good psychosocial environment for the pupils. I will take a closer look at the central challenges the teachers experience in the school system when it comes to the pupils' right to a safe and good psychosocial environment. I then examine what the teachers emphasize in their relationship with their students in order to further explore which principles the teachers believe are important to follow in their role to contribute to a positive and safe learning environment for the students. In order to investigate and to find answers to the problem, a qualitative method is used in this study in line with a phenomenological and hermeneutic approach. Where the data material is obtained through two group interviews with the help of an interview guide through a partially structured interview. The findings are then interpreted and analyzed in light of the researcher's pre-understanding of the interviewees' information from the interviews. With the help of a thematic analysis, the investigation has arrived at current topics which have been the basis for three subproblems which will contribute to answering the problem in this study. These research questions are set in connection with the study's findings and are discussed against the issue of how primary school teachers experience relationships and classroom management in order to create a good psychosocial environment for the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePsykososialt miljø i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel