Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorØrjevatn, Kristin
dc.date.accessioned2023-11-17T17:10:21Z
dc.date.available2023-11-17T17:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166760668:30728000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103345
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven er leselyst i skolebiblioteket. Oppgaven undersøker hvilke oppfatninger fire skolebibliotekarer har om hva leselyst er, hvordan de ser på sin egen rolle i arbeidet med å stimulere til leselyst i skolebiblioteket, hvilke litteraturformidlingspraksiser de har erfart stimulerer leselysten, og hvilke forutsetninger som må være til stede for å kunne legge til rette for leselyst i skolebiblioteket. Leselyst er et mangefasettert begrep, som kjennetegnes av en rik terminologi i leselystforskningen. Skolebibliotekarers forståelse av begrepet legger føringer for hvordan de arbeider med leselyst i skolebiblioteket. Høytlesning og bokpresentasjoner er eksempler på aktiviteter som skolebibliotekarene i studien har erfart stimulerer leselysten. Skolebibliotek er ingen lovfestet rett i Norge, noe som gir store variasjoner fra skole til skole. Rammer og betingelser legger føringer for hvordan skolebibliotek fungerer. Skolebibliotekarene i studien trekker frem at tid, tilgjengelighet, budsjett og bibliotekfaglig kompetanse er forutsetninger for å kunne ha et velfungerende skolebibliotek, der arbeidet med stimulering av leselyst står i fokus. Videre peker de på at samarbeid med lærerne er en viktig suksessfaktor, og at en oppdatert og variert samling, som sikrer ny og relevant litteratur, er nødvendig for at elevene i det hele tatt har lyst til å lese. Studien ser også nærmere på hvilken rolle skolebiblioteket kan ha for det psykososiale miljøet på skolen, og hvilken betydning skolebibliotekarers utdanningsbakgrunn har for hvordan de arbeider med leselyst i skolebiblioteket.
dc.description.abstractAbstract The topic for this assignment is Reading for Pleasure in the School Library. The assignment examines the perceptions, four school librarians have about what reading for pleasure is, how they see their own role in working to stimulate reading for pleasure in the library, which mediation of literature practices stimulate reading for pleasure in their experience, and what prerequisites must be present to be able to encourage reading for pleasure in the school library. Reading for pleasure is a multifaceted concept, which is characterized by rich terminology in research. The school librarians' understanding of the term provides guidelines as to how they work with reading for pleasure in the school library. Reading aloud and book presentations are examples of activities that the school librarians in this study have experienced, stimulate reading for pleasure. School libraries are not a statutory right in Norway, which therefore give rise to large variations from school to school. Frameworks and conditions lay down guidelines as to how school libraries function. The school librarians in this study point out that time, proximity, budget, and library expertise are prerequisites for having a well-functioning school library, when work to stimulate reading for pleasure is the focus. Furthermore, they point out that cooperation with teachers is an important success factor, and that an updated and varied collection, ensuring new and relevant literature, is necessary for pupils to want to read at all. The study also takes a closer look at what role the school library can have for the psychosocial environment at a school, and what significance the educational background of school librarians has for how they work with reading for pleasure in the school library.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLeselyst i skolebiblioteket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel