Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRundberget, Veronica
dc.date.accessioned2023-11-18T17:10:26Z
dc.date.available2023-11-18T17:10:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:164568704:53744928
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103357
dc.description.abstractSammendrag Frafall i videregående opplæring, er en utfordring i Norge, som har konsekvenser både for enkeltindivid og samfunnet for øvrig. Formålet med denne oppgaven er å undersøke lærers opplevelse av sin rolle når det kommer til gjennomføring av videregående opplæring. Jeg har ønsket å finne mer ut av problematikken rundt gjennomføring av videregående opplæring, sett fra lærers perspektiv, og lære mer om hva de tenker om sin rolle i kraft av å være lærere, hvem de samarbeider med og hva de tenker om årsakene til at noen ikke klarer å gjennomføre en videregående opplæring. Dette har jeg forsøkt å finne ut mer av gjennom følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere på yrkesfaglig studieretning sin rolle og betydning i gjennomføring av videregående opplæring?" For å finne svar på denne problemstillingen, har jeg gjennomført semistrukturerte, individuelle intervju med 5 lærere på yrkesfaglig studieretning på en videregående skole. Funnene fra intervjuene viser at lærerne er opptatt av å bygge relasjoner med sine elever. De starter tidlig med dette, og opplever dette som grunnleggende for å kunne forvente læring og gjennomføring. de møter elever som strever, og ønsker å møte dem på en slik mate at de føler seg sett, anerkjent og ivaretatt. Det teoretiske rammeverket for denne oppgaven har vært teori om risiko- og beskyttelsesfaktorer, anerkjennelsesteori sett fra et skoleperspektiv og relasjonskompetanse hos lærere. For å få til den relasjonsbyggingen de ønsker, mener lærerne i undersøkelsen at de trenger tid. De ønsker ikke for store klasser, og de vil ha så mye timer i sin klasse som mulig. Lærerne forteller om opplevelsen av en støttende ledelse og et kollegium som samarbeider godt. Alle opplever at det er nyttig og viktig å ha et system rundt som kan hjelpe, når elevene har komplekse og utfordrende vansker som lærerne ikke tenker de alene kan løse. Lærerne fremhever også viktigheten av godt foreldresamarbeid for å kunne lose elevene gjennom en videregående opplæring. Lærerne mener at de elevene som har aller størst utfordringer med å gjennomføre en videregående opplæring, er de elevene som har med seg store og tunge ryggsekker når de kommer til dem. De opplever ikke at det er selve skolesituasjonen som blir for krevende for elever som dropper ut, men at utfordringene elevene allerede har, er så store at de overskygger evne til å lære og gjennomføre.
dc.description.abstractSummary Dropping out of upper secondary education is a challenge in Norway, which has consequences both for the individual it self, and society. The purpose of this thesis is to investigate teachers' experience of their role when it comes to students completing High School. I wanted to find out more about the problems surrounding this, seen from the perspective of teachers, and to learn more about what they think about their role as teachers, who they collaborate with and what they think about the reasons why some students are unable to complete High School. I have tried to find out more about this through the following question: How do teachers in the vocational field of study experience their role and importance in students completing High School?" In order to find an answer to this problem, I have conducted semi-structured, individual interviews with 5 teachers on vocational studies at an High School. The findings from the interviews show that the teachers are concerned with building relationships with their pupils. They start early with this, and experience this as fundamental to being able to expect learning and implementation. They meet students who are struggling, and want to meet them in such a way that they feel seen, recognized and looked after. The theoretical framework for this thesis has been the theory of risk and protection factors, recognition theory seen from a school perspective and relational competence of teachers. In order to achieve the relationship building they want, the teachers in the survey believe that they need time. They don't want too big classes, and they want as many hours in their class as possible. The teachers talk about the experience of a supportive management and colleagues that work together well. Everyone feels that it is useful and important to have a system around that can help, when students have complex and challenging difficulties that the teachers do not think they can solve alone. The teachers also emphasize the importance of good parental cooperation to guide the pupils through High School. The teachers believe that the students who have the greatest challenges in completing High School, are the students who bring large and heavy rucksacks with them when they come to them. They do not feel that it is the school situation itself that is too demanding for students who drop out, but that the challenges the students already have are so intervening, that they overshadow their ability to learn and get through High School.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLærers rolle i elevers gjennomføring av videregående opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel