En kvalitativ studie om betydningen av pedagogens kunnskap i møte med elever med ADHD og deres foreldre.
Abstract
Denne masteroppgaven søker innsikt i hvordan pedagoger tilrettelegger opplæringen for elevene med Attention-deficit/hyperactivity Disorder (ADHD), og hvordan pedagogen legger til rette for et godt skole-hjemsamarbeid der elevene har ADHD. Dette fordi tilpasset opplæring og ADHD-diagnosen har fått mye oppmerksomhet den siste tiden, og med tanke på hvor stort fokus det er på skoleprestasjoner i dag anser jeg dette som et svært dagsaktuelt tema som vi trenger mer kunnskap om. Min problemstilling er som følger: Hvordan tilrettelegger pedagoger for tilpasset opplæring og et godt skole-hjemsamarbeid til elever med ADHD?
Strukturen på oppgaven er lagt opp slik: jeg har først redegjort for tidligere forskning der det kommer frem hvor viktig kunnskap om ADHD og tilpasset opplæring er for elevene med ADHD, dette gjelder også for å kunne danne et godt skole-hjemsamarbeid. Videre har jeg presentert teori om ADHD, pedagogens kompetanse om relasjonsarbeid og skole- hjemsamarbeid der eleven har ADHD, før jeg til slutt har redegjort for tilpasset opplæring og spesialundervisning for elever med ADHD.
I kapitelet om metode har jeg presenter og begrunnet mine metodiske valg, der det i denne oppgaven er brukt kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming. I det samme kapittelet har jeg presentert metode for datainnsamling og analysemetode av innsamlet materiell. Jeg har benyttet meg av semistrukturert intervju for innsamling av data, og tematisk analyse av datamaterialet. Videre i oppgaven har jeg presentert resultatet fra analysen av datamaterialet med eksempler fra intervjumaterialet. Siste del av oppgaven består av drøfting der jeg benytter tidligere presentert teori og datamateriell.
Hovedfunn i forskningen viser at kunnskap og kompetanse hos pedagogen ofte er basert på erfaringer hos pedagogen. Alle elever med ADHD er ulike, men samtidig kan man se noen likehetstrekk, de fleste elevene vil ha nytte av god struktur og forutsigbarhet i skolehverdagen. Kompetanse om ADHD er avgjørende for at pedagogen skal kunne vise forståelse for elevene med ADHD og dermed kunne tilpasse opplæringen og legge til rette for et godt skole-hjemsamarbeid. This master’s dissertation researches how teachers and pedagogic personnel facilitate learning for students with Attention-deficit/hyperactivity Disorder (ADHD), and how pedagogues arrange an efficient relationship between schools and homes where students have ADHD. How schools adapt learning for students with ADHD has been given a lot of attention as of late and considering the large focus on performance and results in schools today, I feel as if this is a topic we need to know more about.
My thesis is as follows: How do pedagogues facilitate adaptive learning and an efficient relationship between schools and the homes of students with ADHD? In my dissertation I have firstly explained previous research where the importance of knowledge about ADHD and adaptive learning for students is emphasized, also in relation to creating a productive partnership between school and home. Furthermore, I have presented literature on ADHD, pedagogues competence concerning relations and school-home- cooperation, before explaining adaptive learning and special teaching for students with ADHD.
In the methodic chapter I have presented and argued my choices of method, where I in this thesis have chosen a qualitative research method with a phenomenological approach. In the same chapter, I present the method of data collection and analysis. I used a semi-structured interview when collecting data, and a thematical analysis. Moreover, my results from the analysis are presented with examples from the conducted interviews. Lastly, I discuss my thesis using literature and collected data.
Main findings in my research display that the pedagogue’s competence, knowledge and skills are often based on previous experience. All students with ADHD are different, but at the same time we find similarities. Most students would benefit from structure and predictability. Competency around ADHD is crucial for pedagogues to be able to understand students with ADHD. They need this competence both to adapt learning and to facilitate an efficient and productive relationship between homes and schools.