Jeg vil, jeg vil - og jeg får det til!
Abstract
Hensikten med dette prosjektet er å få fram elevens perspektiv på sammenhengen mellom skolens tilrettelegging og elevens egen motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring. Det jeg var ute etter var elevens synspunkt på grunner til gjennomføring og ikke årsaker til frafall, som tidligere forskning legger vekt på. I dette prosjektet har elevene vært tydelige på hvilke tilrettelegginger som skal til for å øke deres motivasjon. Denne tydeligheten kan si meg noe om viktigheten av å høre elevens stemme. Den teoretiske forankringen i dette prosjektet har vært mestringsteori og selvbestemmelsesteori. Sentrale kilder er Bandura og Deci og Ryan. Gjennom disse teoretiske kildene har jeg fått innblikk i, og økt forståelse for hvordan mestrings – og selvbestemmelsesteori fremmer god motivasjon hos elever.Det er gjort mange undersøkelser på årsaker til frafall i videregående opplæring, men undersøkelser som tar elevens perspektiv er det færre av. I mitt prosjekt fant jeg ut at elevene er svært opptatt av gode tilrettelegginger utenfor skolen. Alternative opplæringsarenaer står sentralt i elevenes tanker om tilrettelegging. Det framstår som vesentlig for dem å kunne være med å påvirke eget utdanningsløp.I tillegg nevner elevene at det å bli sett ikke bare faglig, men også sosialt er viktig for dem. Elevene har gjennom intervjuene kommet med flere forslag til hvordan skolen kan legge til rette for gode sosiale arenaer. Elevene ønsker å være sosiale. Kanskje skulle skolen ha vært flinkere til å benytte seg av alternative opplæringsarenaer, da det kan se ut som skolen, slik den framstår i dag, ikke favner alle ungdommer. Kanskje vil fremtidig forskning, som tar utgangspunkt i elevens stemme, føre oss noe nærmere økt gjennomføring av videregående opplæring.