Innvirkningen av personlighetstrekk på innovativ arbeidsatferd
Abstract
Formål: Denne studien undersøker i hvilken grad ulike personlighetstrekk innvirker på den innovative arbeidsatferden (IWB). Femfaktormodellen (FFM) er brukt for å studere personlighetstrekk. Personlighetstrekkene som er inkludert i denne studien er ekstroversjon, åpenhet for opplevelser, omgjengelighet, planmessighet og nevrotisisme.
Metode: Studiens forskningsdesign er kausalt, fordi det allerede er utviklet teorigrunnlag innenfor studiens forskningsområde. Denne studien har hentet data fra 177 respondenter som jobber med produktutvikling innen teknologibransjen, og som etterlever prinsipper av Design Thinking.
Funn: Studien indikerer at personlighetstrekkene ekstroversjon, nevrotisisme, åpenhet for opplevelser, omgjengelighet og planmessighet har en forklart varians på 33,70% av den innovative arbeidsatferden. Studiens resultater viser at personlighetsstrekkene ekstroversjon har en negativ innvirkning på den innovative arbeidsatferden, mens planmessighet og åpenhet for opplevelser har en positiv innvirkning på den innovative arbeidsatferden.
Begrensninger: Studien har begrensninger relatert til femfaktormodellens utvalg av personlighetstrekk, og som er selvrapportert av ansatte som jobber med produktutvikling innenfor teknologibransjen, og som etterlever prinsipper av Design Thinking.
Bidrag: Studien viser til en ny korrelasjon mellom personlighetstrekk fra FFM og den innovative arbeidsatferden. Denne studien vil ha en praktisk betydning for organisasjoner med et nytt syn på hvordan man skal tenke på de ansatte ved å utnytte organisasjonenes prosesser på best mulig måte, samt hvordan man skal dyrke frem problemløsningsevnen som står sentralt i digital transformasjon. Abstract:
Purpose: This study examines the extent to which different personality traits influence the innovative work behavior (IWB). The study is based on the five-factor model (FFM) to be able to study personality traits. The personality traits included in this study are extroversion, openness to experience, agreeableness, conscientiousness, and neuroticism.
Method: The study's research design is causal because theoretical foundations have already been developed within the study's research area. This gives us the basis for investigating the extent to which personality traits have an impact on innovative work behavior. This study has obtained data from 177 respondents who work with product development within the technology industry, and who adhere to the principles of Design Thinking.
Findings: The results of the study show that the personality traits extroversion, neuroticism, openness to experiences, conscientiousness and agreeableness have an explained variance of 33.70% of the innovative work behavior. The study's results show that the personality traits extroversion have a negative impact on the innovative work behavior, while conscientiousness and openness to experiences have a positive impact on the innovative work behavior.
Limitations: The study has limitations related to the five-factor model's selection of personality traits, which are self-reported by employees who work with product development within the technology industry, and who adhere to the principles of Design Thinking.
Contribution: The study shows a new correlation between personality traits from FFM and the innovative work behaviour. This study will have a practical significance for organizations with a new view of how to think about the employees by utilizing the organization's processes in the best possible way, as well as how to cultivate the problem-solving ability that is central to digital transformation.