Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNilsen, Harald Baastad
dc.date.accessioned2024-02-02T17:10:17Z
dc.date.available2024-02-02T17:10:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166760668:36645908
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115364
dc.description.abstractKort ved øra, kort i nakken – Yrkesrettet engelsk for frisører Denne oppgaven tar for seg yrkesretting i engelskfaget i norsk videregående skole. Den omhandler FBIE-programmet og hvorvidt det som blir undervist i engelskfaget er relevant for arbeidslivet til frisører. Teksten inneholder intervjuer med frisører og lærere, samt organisasjoner som har en direkte, eller indirekte innvirkning på engelskfagets innhold, i tillegg til innsikt i tidligere og nåværende læreplaner, prosjekter om yrkesretting samt lovverk som omhandler språk på arbeidsplassen. Denne teksten viser, blant annet at det har blitt gjort store fremskritt med tanke på yrkesretting de siste årene, men også hvordan frisører hadde ønsket mer undervisning i kommunikativ kompetanse. Selv om loven sier at en arbeidstaker kan få informasjonen på det språket de ønsker fungerer engelsk likevel som et fellesspråk mellom kolleger og til kunder i frisørsalongen. Det vises også at frisører bevisst bruker engelsk i ulike settinger og bevisst bruker ulike typer engelsk tilpasset situasjonen.
dc.description.abstractShort back and sides – Vocationalisation of the English subject for Hairdressers This thesis concerns the vocationalisation of the English subject in Norwegian upper secondary schools. It concerns the FBIE vocational programme and whether what is taught in the English subject is relevant for hairdressers, in their professional lives. The paper consists of interviews with hairdressers, teachers and organisations that directly or indirectly influence the English subject’s content, along with an insight into past and present curricula, vocationalisation projects and the laws concerning the use of language in the workplace. This paper shows, for instance, that there has been great progress towards vocationalisation in the last few years, but also how hairdressers would like to see more communicative competence learning in the subject. Even if the law states that an employee has the right to translated information, English is still used as a lingua franca between colleagues and to customers in the hairdressing salon. It is also shown how hairdressers, in their profession, use English in various settings and knowingly use different types of English, appropriate to the situation.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleShort Back and Sides - Vocationalisation of the English Subject for Hairdressers.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record