Involvering av frontlinjeansatte i designfasen for digital tjenesteinnovasjon
Description
Full text not available
Abstract
Innovasjonspotensialet til frontlinjeansatte (FLA) har blitt stadig mer anerkjent, sombegrunnes med posisjonen de besitter som organisasjonens kontaktpunkt med kundene.Dette er særlig anerkjent i tjenestesektoren, hvor utviklingsprosesser i finanssektorenhovedsakelig er mer uformelle og ad hoc av natur. FLA som potensielle bidragsytere tiltjenesteinnovasjon er et relativt godt dekket fagfelt i innovasjonsforskningen. Samtidig erdet fortsatt behov for en tilnærming til involvering av FLA i digital tjenesteinnovasjon(DTI), som ofte er en sammensetning av tjenesteinnovasjon og teknologisk innovasjon.Med økende krav til mer fremtidsrettede måter å drive virksomheter på, rettet vi vårinteresse mot muligheter som ligger i digitale samhandlingsplattformer med kunder, medvekt på å tilrettelegge for FLAs innovasjonspotensial og involvering i denne sammenheng.
Litteraturen viser til flere strukturelle og menneskelige betingelser ved involvering av FLAi tjenesteinnovasjon. Vi ønsket å undersøke disse nærmere i forhold til konteksten av DTI.Med et anonymisert forsikringsselskap som case (Bedrift X), ga dette oss mulighet til åstudere hvordan en veletablert finansinstitusjon administrerer DTI-prosesser. Gjennomtotalt 7 kvalitative intervjuer, var formålet å kartlegge dagens organisering for videre åbelyse menneskelige og strukturelle forhold for involvering av FLA i DTI. Informantenebestår av tre analyseenheter, med frontlinjeansatte, ledere på kundefrontavdelingen (KFA)samt leder på utviklingsavdelingen.
Den digitale innovasjonsstrategien til Bedrift X tilsier at selskapet skal benytte mangfoldigkunnskap på tvers av organisasjonen som en kilde til kontinuerlig innovasjon. Strategienindikerer organisatorisk tillit til innovasjonspotensial i andre deler av organisasjonen.Samtidig viser funn flere sentrale forhold for å styrke innovasjonsklimaet på KFA og detorganisatoriske støttesystemet. En veletablert korrespondanseevne, i form av en dedikertkommunikasjonskanal for idégenerering, kan legge til rette for informasjonsdeling mellomKFA og utviklingsavdelingen. Gitt kompleksiteten i DTI, medfører dette ofte begrensningertilknyttet interne systemkoblinger som er relatert til det teknologiske aspektet. Detteantyder følgelig et viktig strukturelt forhold om at det etableres kjennskap og forståelse somet første steg for å oppnå effektiv utveksling, hvor kanalen bør representeres av få utvalgtepå ekstern avdeling (KFA). Dette med hensyn til sentrale menneskelige forhold, mestfremtredende er teknisk kompetanse for representant, og kundeorientert atferd somgjennomgående på KFA for å styrke kvaliteten i forhold til FLAs idégenerering. The innovation potential of frontline employees (FLE) has been increasingly recognized, which isjustified by the position as the only point of human contact between the organization and thecustomers.This is particularly recognized in the service sector, where service development processesin the financial sector mainly consist of more informal processes and something that takes place adhoc. FLE as potential contributors to service innovation is a relatively well-covered subject area ininnovation research. At the same time, there is still a need for an approach to involving FLE indigital service innovation (DSI), which is often a combination of service innovation andtechnological innovation. With increasing demands for more future-oriented ways of runningbusinesses, we directed our interest towards opportunities inherent in digital interaction platformswith customers with an emphasis on facilitating FLE's innovation potential and involvement in thiscontext.
The literature refers to several structural and human conditions for the involvement of FLE inservice innovation. We wanted to examine these more closely in relation to the context of DSI. Withan anonymized insurance company as a case (Company X), this gave us the opportunity to studyhow a well-established financial institution manages their DSI processes. Through a total of 7qualitative interviews, the purpose was to explore the current organization in order to furtherinvestigate essential human and structural conditions for the involvement of FLE in DSI. Theinformants consist of three analysis units, with frontline employees, managers in the frontlinedepartment (FLD) and the manager in the development department which engages in innovation ofdigital platforms for customers.
The digital innovation strategy of Company X dictates that the company shall use diverseknowledge across the organization as a source of continuous innovation. The strategy indicatesorganizational confidence in innovation potential in other parts of the organization. However,findings show several key conditions for strengthening the innovation climate at FLD and theorganizational support system. A well-established correspondence capability, meaning a dedicatedcommunication channel for idea generation, can facilitate information sharing between FLD and thedevelopment department. Given the complexity of DSI, this often entails limitations associated withinternal system links that are related to the technological aspect. This consequently suggests animportant structural factor indicating the importance of establishing familiarity and understandingas a first step to achieve effective communication. The channel should be represented by a fewselected in the external department (FLD). This with regard to key human factors, the mostprominent being technical competence for representatives, and customer-oriented behavior that isconsistent at FLD in order to strengthen quality in relation to FLE's idea generation.