To sider av samme sak? - om skolens demokratiopplæring og planleggingens medvirkning for barn og unge
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven settes skolens opplæring for, i og med demokrati for barn og unge i sammenheng med plan- og bygningslovens krav til medvirkning for barn og unge. Hensikten er å undersøke om kommunalt planarbeid kan være en praksisarena for skolens demokratiopplæring. Demokrati- og medborgerskapsopplæring har vært en del av norsk samfunnsdebatt over lang tid, og er forsterket gjennom fagfornyelsen (NOU 2015:8, 2015, s. 30).
Samtidig er Kommunal- og moderniseringsdepartementet (2021, s. 15) svært tydelig på sine forventninger til kommunene knyttet til barn og unges medvirkning i planprosesser og begrunner dette blant annet gjennom at barn og unge har rettigheter for medvirkning på lik linje som alle andre, at det bidrar til bedre planprosesser og derigjennom beslutninger, utvider demokratiet og gir demokratikompetanse.
Tidligere forskning har vist at praksisfeltet vektlegger å gi elevene demokratikunnskap og oppøve evne til kritisk tenkning til fremtidig deltakelse i demokratiet (Sætra og Stray, 2019), mens forskningsfeltet er mer opptatt av opplæring i demokrati gjennom demokrati (Sætra, 2020).
Gjennom undersøkelser har forskningen også vist at politisk mestringstro er grunnlaget for elevenes egen oppfatning av om de vil være aktive i demokratiet i fremtiden (Ødegård & Svagård, 2018; Storstad et al., 2023). Samtidig som evalueringen av Plan- og bygningsloven av 2008 viser at lovens intensjoner og krav om medvirkning ikke oppfylles i tilstrekkelig grad (Hanssen, 2018a), og praksisfeltet melder om en medvirkningstrøtthet (Andersen & Lorenzen, 2021), er det også vist et sprik mellom praksisfeltets og forskningens syn på demokrati- og medborgerskapsopplæring.
Denne oppgaven er en litteraturstudie av tilgjengelig faglitteratur etter 2015 for å finne svar på forskningsspørsmål og problemstilling. Relevant litteratur er syntetisert og det er gjort funn hos tre ulike fagfelt og særlig hos to forskningsmiljøer.
Litteraturstudiens funn tyder på at en kobling mellom en kommunes skoleeierskap og planeierskap på enkelte planer kan være en nyttig praksisarena for skolens demokrati- og medborgerskapsopplæring.