«Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!» Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3121336Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag
Denne studien har tittelen «Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!», og er en masteroppgave i Kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Undersøkelsen er utført utfra problemstillingen: Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren?I dette studiet intervjuer jeg totalt seks informanter om deres erfaringer, refleksjoner og synspunkter rundt problemstillingen, samt forskningsspørsmålet: I hvilken grad kan mentor bidra til inkludering av deltakeren på praksisplassen? og spørsmålet «Hvordan påvirker graden av inkludering på praksisplassen deltakerens språkutvikling der?».I denne undersøkelsen bruker jeg metoden kvalitativt intervju. Jeg har foretatt til sammen seks semistrukturerte intervjuer av to lærer og to deltakere i voksenopplæringen, og to mentorer fra praksisplasser. Funnene i dette studiet kan indikere at samspille mellom skolen og praksisplassen er en viktig faktor for å ivareta en god andrespråkutvikling for deltakeren. Funnene viser også at mentor kan ha betydelig påvirkning på inkluderingen på praksisplassen. Videre viser studiet at inkludering i arbeidsfellesskapet på praksisplassen kan ha stor betydning for den enkeltes språkutvikling. Summary
This study is entitled " I can't talk to plates!” and is a master's thesis in Culture and didactics of language subjects at Høgskolen i Inlandet. The survey was carried out based on the problem: How can the interaction between the school and the internship contribute to safeguarding the language development of the participant?In this study, I interview a total of six informants about their experiences, reflections and views on the issue, as well as the research question: To what extent can a mentor contribute to the inclusion of the participant in the internship? and the question "How does the degree of inclusion at the internship affect the participant's language development there?".In this investigation, I use the qualitative interview method. I have conducted a total of six semi-structured interviews with two teachers and two participants in adult education, and two mentors from internships.The findings in this study may indicate that interaction between the school and the internship is an important factor in ensuring good second language development for the participant. The findings also show that mentors can have a significant influence on inclusion at the internship. Furthermore, the study shows that inclusion in the working community at the internship can be of great importance for the individual's language development.