Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMari Heimlund
dc.date.accessioned2024-03-20T17:10:19Z
dc.date.available2024-03-20T17:10:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:193677223:31440372
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123480
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMasteroppgaven handler om hvilken kunnskap om vold og andre overgrep har barne-og ungdomsarbeidere og barnehagelærere, og hvilke utfordringer kan de møte i arbeidet med å avdekke vold og overgrep. Det er brukt en kvalitativ metode basert på intervjuer som er foretatt blant ansatte i 2 store barnehager. De ansattegruppene som er intervjuet er barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere. Den vitenskapsteoretiske forankringen som er anvendt, er fenomenologisk og hermeneutisk. Den kvalitative metoden som er brukt i analysen av intervjuene er tematisk analyse etter Braun og Clark (2006). Analysen frembringer to hovedfunn: • Informantene uttrykker at de har lite kunnskap om vold og overgrep • Informantene peker på at det er for lite arbeid, for dårlig kontinuitet i arbeidet og manglende system i arbeidet med vold og overgrep Disse funnene drøftes, og konklusjon er at de ansatte i barnehagene har noe mer kunnskap om vold og overgrep enn det de gir uttrykk for. Denne kunnskapen har de gjennom sin erfaringsbaserte, tause og generelle kunnskap om barn. Men, de fleste barnehageansatte mangler spesifikk kunnskap om vold og overgrep. En annen viktig konklusjon er at barnehagene legger for lite til rette for at ansatte kan få hevet sin spesifikke kunnskap gjennom arbeidet. Det legges heller ikke nok vekt på tiltak som enkle rutiner og systematikk for å heve kompetanse, bevisstheten og tilrettelegging for handling i det daglige arbeidet i barnehagen.  
dc.description.abstractThe master's thesis is about the knowledge that child and youth workers and kindergarten teachers have regarding violence and other forms of abuse, and the challenges they may face in uncovering violence and abuse. A qualitative method based on interviews conducted among employees in 2 large kindergartens has been used. The interviewed groups of employees are kindergarten teachers and child and youth workers. The theoretical foundation used is phenomenological and hermeneutic. The qualitative method used in the analysis of the interviews is thematic analysis according to Braun and Clark (2006). The analysis reveals two main findings: - The informants express that they have little knowledge about violence and abuse. - The informants point out that there is too little work, poor continuity in the work, and a lack of system in the work on violence and abuse. These findings are discussed, and one conclusion is that the employees in kindergartens have some more knowledge about violence and abuse than they express. They have this knowledge through their experiential, tacit, and general knowledge about children. However, most kindergarten employees lack specific knowledge about violence and abuse. Another important conclusion is that kindergartens do not provide enough opportunities for employees to enhance their specific knowledge through their work. There is also not enough emphasis on measures such as simple routines and systematic approaches to enhance competence, awareness, and facilitation of action in the daily work in the kindergarten.
dc.languagenno
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBarnehageansattes kunnskap om vold og overgrep
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel