En undersøkelse av barnskolelærere sine erfaringer rundt tilrettelegging for barn med ADHD.
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke og frembringe ny kunnskap i hvordan barneskolelærere opplever tilrettelegging for barn med ADHD i skolen, og hvordan konsentrasjonen og selvkontrollen hos barna med ADHD påvirker skolekonteksten. Her skal Vygotsky sin utviklingsteori og proksimale utviklingssone, samt Baumeister og Vhos sin teori rundt selvkontroll fungere som grunnsteiner til å utforske hvordan eleven med ADHD fungerer i de ulike læringsrommene. Hensikten med dette vil være å få frem hvordan eleven med ADHD både fungerer på et biologisk- og praktisk plan som teorien til Vygotsky, Baumeister og Vhos finner sitt opphav innenfor. Videre har fokuset i denne studien vært å få frem utvalgets opplevelser rundt masteroppgavens ulike hovedtemaer. Dette har vært lærerens opplevelse av støttebehov i læringsrommene samt ressursbruk og støtten av kollegaer og ledelsen i skolen. Her har informantene blitt utfordret til å legge frem erfaringer og kunnskap rundt temaene ADHD, medisinering, kjønnsforskjeller, selvkontroll, konsentrasjon og tilrettelegging. Materiale som har blitt brukt bygger på lærernes opplevelser hvor essensen er å få frem de personlige opplevelsene i hvordan man kan skape en god læringsarena for elevene med ADHD.Resultatene for forskningen viser at det er et stort behov for flere ressurser og støttebehov inn i læringsrommene. Lærerne som har deltatt i denne forskningen ønsker å tilrettelegge for elevene med ADHD, men det finnes rammebetingelser som gjør dette vanskelig. Kunnskapen og erfaringene som har kommet frem fra lærerne viser at forutsetningene for tilrettelegging og god praktisering i aller høyeste grad er til stedet. Det kommer frem en rekke forslag og strategier fra lærerne på hvordan utformingen og praktiseringen av undervisningen burde foregå for elevene. Her ligger det en frustrasjon blant lærerne i hvordan man ikke strekker til på bakgrunn av de rammene som har blitt satt fra «høyere hold». Her viser forskningen at mangelen på tilgang til både ressurser og støttebehov vil ha en påvirkning i hvordan nøkkelbegrepene tilrettelegging, selvkontroll og konsentrasjon utspiller seg blant elevene med ADHD i de ulike læringsrommene. The purpose of this study was to examine and generate new knowledge on how elementary school teachers experience accommodating children with ADHD in school, and how the concentration and self-control of children with ADHD affect the school context. Vygotsky's developmental theory and proximal development zone, as well as Baumeister and Vhos' theory of self-control, are intended to serve as cornerstones for exploring how students with ADHD function in various learning environments. The intention is to highlight how the student with ADHD operates both on a biological and practical level, as the theories of Vygotsky, Baumeister, and Vhos find their origin within.Furthermore, the focus of this study has been to bring out the experiences of the sample regarding the various main themes of the master's thesis. This has been the teacher's experience of support needs in the learning environments, as well as resource allocation and support from colleagues and school leadership. Informants have been challenged to present experiences and knowledge regarding the topics of ADHD, medication, gender differences, self-control, concentration, and accommodation. Therefore, the material used is based on the teachers' experiences where the essence is to bring out the personal experiences of creating a good learning environment for students with ADHD.The research results show that there is a great need for more resources and support in the learning environments. The teachers who have participated in this research want to accommodate students with ADHD, but there are framework conditions that make this difficult. The knowledge and experiences that have emerged from the teachers indicate that the prerequisites for accommodation and good practice are indeed present. A range of suggestions and strategies for the design and practice of teaching for students are presented by the teachers. Therefore, there is a great frustration among teachers in how they do not meet the requirements based on the frameworks set from "higher authorities". The research shows that the lack of access to both resources and support will have a significant impact on how the key concepts of accommodation, self-control, and concentration unfold among students with ADHD in the various learning environments.