En autoetnografisk fremstilling av «praksissjokk» som fenomen
Abstract
Norsk sammendrag:
Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i en opplevelse av det å være ny i læreryrket og oppleve et praksissjokk. Gjennom en lagdelt forståelse av virkeligheten undersøker denne oppgaven hvilke underliggende strukturer og faktorer som fører til at yrket oppleves som et sjokk for nye og ulike faktorer som fører til at pedagoger slutter i læreryrket. Denne oppgaven skal gi økt kunnskap og forståelse om praksissjokk som fenomen.
Bakgrunnen for denne oppgaven er et selvopplevd og selvanerkjent fenomen: praksissjokk. Jeg har jobbet som lærer i 4 år etter endt utdanning og ønsker å skape en dypere forståelse av hvilke mekanismer, faktorer og strukturer som kan ligge til grunn for de følelsene jeg sitter med knyttet til læreryrket. I arbeidet med oppgaven har det vist seg at mange av faktorene også henger tett i tråd med årsaker til at lærere slutter i yrkesutøvelsen.
Denne oppgaven bruker et autoetnografisk essay som datamateriale. Yrjö Engeström sin aktivitetsteori anvendes som analyseverktøy i tekstanalysen og Edith Steins teorier om fenomenologisk frigjøring og innfølingens problem brukes til å legitimere rollene en forsker har i en autoetnografi, så vel som å forsøke å forstå de ulike emosjonene læreren i essayet opplever. Alt analyseres med kritisk realisme som vitenskapsposisjon.
Denne autoetnografiske masteroppgaven byr på et autentisk og følelsesfullt møte med en pedagog i møte med læreryrket som empirisk domene i kritisk realistisk vitenskapsposisjon. Den viser en sammenheng mellom emosjonell belastning, praksissjokk og lærere som forlater yrket. Et viktig funn er at det er svært viktig med det kollegiale og sosiale fellesskapet i læreryrket. Relasjonen mellom voksne, mulighet for felles utvikling i proksimal utviklingssone og et trygt sted for refleksjoner reduserer emosjonell belastning hos læreren denne oppgaven studerer. Den emosjonelle belastningen oppstår som følge av en svært omfattende og bredspektret lærerrolle pedagogene tvinges til å innta i yrket. Disse faktorene hører til i både «actual domain» og ontologiske «real domain».
Nøkkelord: Praksissjokk, autoetnografi, kritisk realisme, lærerrollen, aktivitetsteori. Abstract (Engelsk sammendrag):
This thesis aims to get an insight into an experience of being new in the teaching profession and experiencing a “practice shock”. Through a layered understanding of phenomena this thesis looks into deeper structures and factors that may lead to the experience of a shock for new teachers as well as various factors to why teachers leave the teaching profession. This master thesis aims to provide more knowledge and understanding of the topic “practice shock”.
The background for the theme is a self-experienced and self-acknowledged phenomena: praxis shock. I have worked as a teacher for 4 years after finishing my education and I want to create a deeper understanding of which mechanisms, factors and structures that may underlie my feelings regarding the job as a teacher. While working on this thesis, it has become evident that many of the factors also align with reasons why teachers quit teaching.
This masterthesis uses autoethnographic essay as its data material. The activity theory by Yrjö Engeström is used as analytic tool in the text analysis, and the theory of phenomenological liberation and problem of empathy from Edith Stein is used to legitimize my role as researcher in autoetnography as well as an attempt to understand the various emotions experienced by me as a teacher (in the essay). Everything is analyzed from a critical realism perspective.
This autoethnographic masterthesis offers an authentic and emotion encounter with a teacher facing the teacher profession as an empirical domain in critical realism. It shows a connection between emotional strain, “practice shock” and teachers leaving the profession. One of the significant finds in this study s that the social community and colleagues in the teaching profession is crucial. The relationship between the adults, possibilities of proximal development zone, and a safe place for reflections reduces emotional strain on the teacher in this study. The emotional strain arises from a highly comprehensive and broad-ranging teacher role that educators are forced to assume in their profession. These factors belong in the “actual domain” and the ontological “real domain”
Key words: “practice shock”, autoethnography, critical realism, teacher role, activity theory.