Digitalisering i små lokale frivillige organisasjoner
Abstract
Frivillig sektor i Norge utgjør en betydelig del av norsk økonomi, og sektoren representerer 89.000 lønnede og 142.000 ulønnede årsverk. Digitaliseringstrenden påvirker også denne sektoren, både i form av muligheter og trusler. Men til tross for dens betydning er det gjort relativt lite forskning rundt hvordan digitalisering påvirker denne sektoren, sammenlignet med hva som er gjort rundt større bedrifter og offentlig sektor.
I denne oppgaven tar jeg for meg i hvilken grad en lokal frivillig organisasjon er i stand til å lykkes med digitalisering. Jeg ser på i hvilken grad digitale verktøy brukes i dag, hvorvidt det er en strategi rundt de digitale verktøyene, og i hvilken grad omgivelsene er fornøyde med verktøyene. Jeg ser også på teoretiske bidrag rundt digitalisering, og hvordan små lokale organisasjoner kan utvikle sin digitale satsing.
Oppgaven er case-basert, og jeg bruker Kongsvinger Tennisklubb som et eksempel på en lokal frivillig organisasjon. Undersøkelsen er i stor grad basert på intervjuer med styremedlemmer og andre medlemmer i idrettslaget, men har også supplert med intervjuer med en representant for Norges Tennisforbund og to representanter for en annen tennisklubb. Svarene indikerer at brukerne stort sett er fornøyde, men samtidig at både styremedlemmer og vanlige medlemmer gir uttrykk for at klubben ikke er i nærheten av å utnytte de digitale verktøyene til fulle. Det foreligger heller ingen klar digital strategi.
De teoretiske bidragene peker på årsaker til at lokale lag og foreninger møter utfordringer i sine digitaliseringsprosesser, men også på retninger og valg man kan ta for å lykkes bedre. Ikke minst påpeker flere nødvendigheten av en god digital strategi for å lykkes, noe som også ble understøttet av uttalelser fra Norges Tennisforbund gjennom observasjon av mange prosesser i lokale frivillige foreninger. Flere påpeker også viktigheten av å sette prosess og kundebehov og ikke selve teknologivalget i sentrum. The voluntary sector in Norway constitutes a significant part of the Norwegian economy, representing 89,000 paid and 142,000 unpaid full-time equivalents. The trend of digitalization also affects this sector, presenting both opportunities and threats. However, despite its importance, relatively little research has been conducted on how digitalization impacts the sector, compared to larger businesses and the public sector.In this study, I examine to what extent a local voluntary organization is able to succeed with digitalization. I look at the current usage of digital tools, whether there is a strategy surrounding these tools, and the satisfaction levels of stakeholders with the tools. I also explore theoretical contributions on digitalization and how small local organizations can enhance and improve their digital efforts.
The study is case-based, using Kongsvinger Tennis Club as an example of a local voluntary organization. The research primarily relies on interviews with board members and other members of the sports club, supplemented by interviews with a representative from the Norwegian Tennis Federation and two representatives from another tennis club. The responses indicate that users are generally satisfied, but both board members and regular members express that the club is far from fully utilizing the digital tools available. There is also no clear digital strategy in place.
The theoretical contributions point out reasons why local clubs and associations face challenges in their digitization processes, but also suggest directions and choices that can lead to better success. Several highlight the necessity of a good digital strategy to succeed, which was also supported by statements from the Norwegian Tennis Federation through observation of many processes in local voluntary associations. Many also emphasize the importance of prioritizing processes and customer needs rather than focusing solely on the choice of technology.