dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Wiederstrøm, Gro Emilie | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T16:10:29Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T16:10:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:231803596:47639865 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138107 | |
dc.description.abstract | Denne studien er et kvalitativ forskningsprosjekt som har sitt utgangspunkt i et vellykket skoleutviklingsprosjekt. Studien har hatt som formål å undersøke og belyse hvordan de ulike profesjonene i skolen forstår suksessfaktorene for et vellykket utviklingsprosjekt, knyttet til kommunens helhetlige utviklingsarbeid Kultur for læring. Herunder informantenes opplevelser av vellykkethet både ut fra et faglig og et relasjonelt blikk på skoleutviklingsprosjektet.
Forskeres ulike syn på innholdet i, og virkemidlene for, en «god» skoleutvikling har vært en interessant vinkling og et utgangspunkt for min studie. Videre også teori om hva som fremmer og hemmer utvikling og endring i organisasjoner generelt, og i skolen spesielt.
I studien er det utført kvalitative semistrukturerte intervjuer, en samtalebasert intervjuform mellom informantene og meg. Informantene har alle vært en aktiv del av kommunens endringsarbeid, samt representerer ulike perspektiver i møte med elever og læring. Som en videreføring av dette var det da naturlig for meg å velge et vitenskapsteoretisk ståsted knyttet opp mot hermeneutikken.
Hovedfunnene i studien tyder på at kommunen har lykkes i å skape en felles misjon i skolene, et felles ansvar for elevene gjennom hele utdanningsløpet, samt lykkes i å utvikle en samarbeidende kultur i og på tvers av skolene. Funnene tyder på at dette, sammen med arbeidsformen og arbeidsmetodene initiert gjennom utviklingsprosjektet, har bidratt til å heve elevenes læringsutbytte. Det er likevel «noe» som ikke fremkommer tydelig og som virker positivt inn på utviklingsarbeidet i akkurat denne kommunen, som har bidratt til profesjonenes opplevelser av å lykkes. Som med et ontologiske blikk ikke lar seg forklare, som ikke er mulig å generalisere, og som dermed gjør informantenes opplevelser av å lykkes unik. | |
dc.description.abstract | This study is a qualitative research project based on a successful school development project. The aim of the study was to examine and shed light on how the various professions in the school understand the success factors for a successful development project, linked to the municipality's holistic development project Kultur for læring. Including the informants' experiences of success from both a professional and a relational perspective.
Researchers' different views on the content of, and the means of, a "good" school development have been an interesting angle and a starting point for my study. Furthermore, also theory about what promotes and what inhibits development and changes in organizations in general, and in schools in particular.
For this study I have been using qualitative semi-structured research interviews, a conversation-based form of interview between the informants and me. The informants have all been an active part of the municipality's development project, and represent different perspectives in dealing with pupils and learning. As a continuation of this, it was natural for me to choose a scientific theoretical position linked to hermeneutics.
The main findings of my research-project indicate that the municipality has succeeded in creating a common mission in the schools, a common responsibility for the students throughout their education, as well as succeeding in developing a collaborative culture within and across the schools. The findings indicate that this, together with the working methods initiated through the development project, has contributed to raising the pupils' learning outcomes. There is nevertheless "something" that does not appear clearly, «something» that has had a positive effect in this particular municipality, which has contributed to the experiences of the development project as being successful. Which from an ontological perspective cannot be explained, which is not possible to generalise, and which thus makes the informants' experiences of success unique. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Opplevelser av endringer i skolen – en kvalitativ studie av et vellykket skoleutviklingsprosjekt | |
dc.type | Master thesis | |