dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Reidar Bjerke | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T16:10:22Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T16:10:22Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:229176786:149861496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138606 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg undersøkt gjennom en diskursanalyse av sentrale
stortingsmeldinger innenfor kunnskapsløftet og ved å anvende empiri grunnlaget til Roald
Nygård for å analysere Meyer og Rowans ny institusjonelle teori om hvordan myter kan
dannes innenfor et felt og på hvilke måte det kan gjenspeile seg i praksis innenfor tre
kommuner i Norge.
Jeg har stilt tre spørsmål som jeg har forsøkt å besvare gjennom min analyse. Disse
spørsmålene er;
1)Det første omhandlet Meyer og Rowans tese om at jo mer et samfunn utvikler seg
innenfor det rasjonelle og tekniske jo mer vil en organisasjon i den postindustrielle samfunn
reflektere myter i sine institusjonelle omgivelser i stede for å møte de mer konkrete og
praktiske krav i sin hverdag.
2)PÅ hvilke måte kan den nye kunnskapsreformen sees på i lys av Meyer og Rowan s tese om
isomorfe og dekoblingsprosesser i utdanningsfeltet?
3)En Ny institutusjonell analyse av kunnskapsreformen og hvordan dette får betydning for
hvilke praksis en får i skolen. Med praksis sikter jeg her til de to typer en praksis basert på
konsekvens logikk eller en praksis basert på en mer passende logikk forståelse av kunnskaps
reformen.’
I min analyse og konklusjon har jeg forsøkt å vise til at kunnskapsreformen og det nye
kvalitetssystemet kan bli oppfattet som en myte i utdanningsfeltet, fordi denne reformen
kun fokuserer på de instrumentelle aspekt i utdanningsfeltet. I analyse av Roalds svar har jeg
forsøkt å vise til hvordan disse mytene blir gjenstand for diskusjoner rundt praksisbegrepet i
tre kommuner og i den forbindelse har jeg skilt mellom en praksis basert på konsekvens
logikk og en praksis basert på passende logikk. Jeg har i denne oppgaven forsøkt å belyse
bedre hvilke konsekvenser kunnskapsløftet kan ha innenfor utdanningsfeltet. | |
dc.description.abstract | In this thesis, I have investigated through a discourse analyses of central parliamentary
document within the knowledge pledge and by applying empirical evidence the basis of
Roald Nygård, to analyze Meyer and Rowan`\’s new institutional theory about how myths
can be formed within a field and in what way this can be reflected in practice within three
municipialities in Norway.
I have ased three question which I have tried to answer through my analysis. These question
are;
The first dealt with Meyer og Rowans thesis that more a society develops within the rational
and technical, the more an organization in post – industrial society will reflect in its
institutional environment in order to meet the more concrete and practical demands of its
weekday.
In what can the new knowledge reform be seen in the light of Meyer and Rowans thesis
about isomorphic and decoupling processes in the field of education?
A new institutional analysis of the knowledge reform and hos this has an impact on what
practices you get in school. By practice I refer to consequential logic or a practice based on a
more appropriate logical understanding of the knowledge reform.
In my analyses and conclusion, I have tried to show that the knowledge reform and the new
quality system can be perceived as a myth in the field of education, because this reform only
focused on the instrumental aspect in the field of education. In the analysis of Roalds
answer, I have tried to show how these myths become the subject of discussion around the
concept of practice in three municipalities and, in these connection I have distinguished
between a practice baes on consequential logic and practice based on appropriate logic. In
these thesis, I have tired to better elucidate what consequences the knowledge boost can
have within the field of education. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | En ny institusjonell analyse av kunnskaps reformen innenfor utdanningsfeltet med
fokus på problemstillingene; myte, makt og struktur, en spenning mellom
konsekvens logikk og passende logikk i praksisfeltet.
Oppgaven kombinerer to metoder; en diskursanalyse og en spørreundersøkelse
blant tre kommuner i Norge i dag. | |
dc.type | Master thesis | |