Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFonbæk, Christina
dc.contributor.authorBakke, Kjersti
dc.date.accessioned2024-07-05T16:10:55Z
dc.date.available2024-07-05T16:10:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:224834835:48387160
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138622
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Det rapporteres om søvnproblemer blant unge i dag, og søvnutfordringer anses å være et økende folkehelseproblem. Søvn er viktig for den psykiske helsen, og det finnes lite forskning som ser på hvordan ungdommene selv erfarer sitt søvnmønster, hverdagen og utfordringer knyttet til søvn. Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan ungdommer i videregående skole erfarer søvn i hverdagslivet. Denne informasjonen kan benyttes for å gi en økt forståelse og kunnskap om ungdommenes opplevelser av søvn. Dette kan bidra til å fremme psykisk helse hos ungdommer. Metode: Studien inkluderer syv ungdommer mellom 16 og 18 år fra videregående skole. Det er benyttet et kvalitativt design der det er gjennomført individuelle semistrukturerte intervju. I etterkant av intervjuene er materialet bearbeidet og analysert med Malterud`s systematiske tekstkondensering. Resultater: Resultatene viser at ungdommene har mye kunnskap om viktigheten av god søvn, men de opplever flere utfordringer i hverdagen knyttet til å få nok søvn. Skolestress oppleves å forstyrre søvnrutinene deres, samtidig som sosiale relasjoner opprettholder dem. Diskusjon: Mange av ungdommene føler seg ikke trøtte før sent på kveld, og det økte skole presset fører til at de må bruke kveld og natt på skolearbeid for å prestere bra på skolen. De kjenner et sterkt behov for å være tilgjengelig til enhver tid, noe som resulterer i skjermtid utover leggetid. Familiens struktur ser ut til å ha stor innvirkning på ungdommens søvnkvalitet. Avslutning: Søvnkvaliteten påvirker deres relasjoner med familie og venner, det påvirker energinivået og opplevelsen av stress, der stresset i stor grad handler om prestasjonspress. Dette resulterer i lite søvn og fører til en ond sirkel, da redusert søvn gir utslag i manglende evne til konsentrasjon og redusert energi.
dc.description.abstractSummary Background: There are reports concerning sleep problems among young people today, and these challenges are considered to be an increasing public health problem. Sleep is important for mental health, and there is a lack of research on how young people experience their sleep patterns, daily life and challenges tied to sleep. Purpose: The purpose of this study is to examine how adolescents in high school experience sleep in their daily lives. This information can be used to gain increased understanding and knowledge about adolescents' experiences of sleep. This may contribute to better mental health among adolescents. Method: The study includes seven young people between the ages of 16 and 18 years old attending secondary school in Akershus. A qualitative design has been used to provide individual semi structural interviews. The content of the completed interviews is revised and analyzed with Malterud's systemic text condensation. Results: The results indicate that adolescents have a good understanding of the importance of quality sleep, but they face several challenges in obtaining sufficient rest. School related stress disrupt their sleep routines, while social relationships help maintain them. Discussion: Many adolescents do not feel tired until late at night, simultaneously the increased school pressure results in having to use the evening and night on homework to achieve good results in school. They feel a strong need to always be available, this results in screen time after bedtime. Family structure appears to have a big impact on the youth's sleep quality. Conclusion: The quality of sleep affects their relationships with family and friends, it influences their energy levels, and their experience of stress, where stress is mainly related to performance pressure. This results in insufficient sleep, leading to a vicious c ycle, as reduced sleep results in a lack of concentration and decreased energy.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSøvnens betydning i ungdommenes hverdag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record