Elevenes erfaringer med lærernes helsefremmende rolle i videregående opplæring etter innføringen av fagfornyelsen
Abstract
Temaet i denne masterstudien er elevenes erfaringer med lærernes helsefremmende rolle i videregående opplæring, etter innføringen av fagfornyelsens tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring. Formålet er å utvikle kunnskap og forståelse om hva elevene selv mener er av betydningsfull tilnærming fra lærerne, med tanke elevenes psykiske helse. Få kvalitative studier belyser elevperspektivet, og masteroppgaven belyser følgende problemstilling: «Hva opplever avgangselever i videregående opplæring er en god tilnærming fra lærere, i forhold til deres egen psykiske helse?»Studiens kvalitative design har en induktiv tilnærming hvor empirigrunnlaget springer ut fra dybdeintervjuer med fem avgangselever, alle skoleflinke jenter som frivillig meldte seg til deltagelse. Datamaterialet analyseres i en hermeneutisk kontekst, drøftes i et helsefremmende perspektiv og knyttes til lærernes rolle med psykisk helsearbeid i videregående opplæring. Funnene viser tydelig at lærerne er av stor betydning i elevenes liv, og lærerens rolle har en mye større verdi for elevene enn å bare være en som skal overføre kunnskap. Elevene opplever nærhet og anerkjennelse som betydningsfullt og er viktig utvikling av selvfølelse. I tillegg er en vennskapelig, uformell og åpen tilnærming fra lærerne avgjørende for elevenes opplevelse av et trygt læringsmiljø, og viktig for elevenes opplevelse og utvikling av tillit. Elevenes erfaringer med lærerne som setter ord på hva elevene er gode på, varierer undervisningen og hjelper dem med å regulere følelser er styrkende i forhold til elevenes mestringsopplevelser. Elevenes opplevelser knyttet til disse forholdene leder til at elevene lykkes bedre i læringsarbeidet, utvikler ressurser og fremmer trivsel, læring og psykisk helse. Erfaringene ruster og styrker samtidig elevenes mentale motstandskraft i møte med livets fremtidige utfordringer. The topic of this master's study is the students' experiences with teachers' health-promoting role in upper secondary education, following the introduction of the interdisciplinary topic "public health and life skills" in the curriculum reform. The purpose is to develop knowledge and understanding of what the students themselves consider to be a significant approach from the teachers, regarding the students' mental health. Few qualitative studies illuminate the student perspective, and the thesis addresses the following research question: "What do graduating students in upper secondary education experience as a good approach from teachers, in relation to their own mental health?"The study's qualitative design has an inductive approach where the empirical basis stems from in-depth interviews with five graduating students, all academically proficient girls who volunteered to participate. The data is analyzed in a hermeneutic context, discussed from a health-promoting perspective, and linked to the teachers' role in mental health work in upper secondary education.The findings clearly show that teachers are of great importance in the students' lives, and the teacher's role has a much greater value to the students than just being someone who transmits knowledge. The students experience closeness and recognition as meaningful and important for the development of self-esteem. Additionally, a friendly, informal, and open approach from the teachers is crucial for the students' experience of a safe learning environment, and important for the students' experience and development of trust. The students' experiences with teachers who articulate what they are good at, vary the instruction, and help them regulate emotions are empowering in relation to the students' mastery experiences. The students' experiences related to these conditions lead to the students succeeding better in their learning work, developing resources, and promoting well-being, learning, and mental health. The experiences also simultaneously fortify the students' mental resilience in facing future life challenges.