Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSanne Selås Sørensen
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:55Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:234003540:48403587
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138997
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Psykisk helse er noe alle mennesker har, og den kan forandre seg fra dag til dag. Ungdomstidene er en spennende tid, hvor det skjer mye endringer både sosialt, kroppslig, men også psykologisk. De siste årene har det vært en økning i antall unge som rapporterer om psykiske plager, og da spesielt hos jenter på både ungdomsskole og videregående skole. Fra 2010 til 2022 økte andelen jenter på ungdomsskolen som rapporterte om psykiske plager på ungdomskolen økt fra 16 til 23 %, og tilsvarende fra 26 til 29 % blant jenter på videregående skole. Hos gutter var ikke økningen like markant som hos jenter. Fra 2010 til 2022 økte andelen gutter som rapporterte om psykiske plager fra 7 til 8 % på ungdomskolen, mens økningen var fra 9 til 11 % blant gutter på videregående skole. Mål: Denne masteroppgaven har som mål å undersøke og få en bedre forståelse om hvordan det er være 18 år i dag, og om hvordan dette henger sammen med deres psykiske helse. Det er blitt gjort en god del forskning på fagområdet fra før, men mer kvantitativ enn kvalitativ forskning ut i fra det som er funnet. Metode: Studien benytter seg av en kvalitativ forskningsmetode, hvor fokusgruppe-intervju er benyttet som datainnsamlingsmetode. Det ble gjennomført tre fokusgruppe-intervjuer, og de 12 deltakerne som deltok i studien ble fordelt på de tre fokusgruppene. Alle deltakerne er unge kvinner i alderen 18-19 år, og går siste året på videregående skole. Resultat: Tematisk analyse ble benyttet for å analysere datamaterialet. Her ble det utviklet tre hovedtemaer: De unges skolehverdag, foreldre og lærere som ytre stressfaktorer og psykisk helse. Det første hovedtemaet har tre undertemaer, det andre hovedtemaet har to undertemaer og det tredje hovedtemaet har tre undertamer. Stress og press rundt akademisk prestasjon og dette i sammenheng med valg knyttet til fremtiden ser ut til å prege de unges hverdag. Konklusjon: Det tyder på at sammensetningen av ulike faktorer i unges skolehverdag vil kunne ha en innvirkning på deres psykiske helse. Hvor stress, foreldre og lærere og sosiale medier er sentrale faktorer.
dc.description.abstractAbstract Background: Mental health is something that everyone has, and it can change from day to day. Adolescence is in an exciting time, where many changes take place both socially, physically, but also psychologically. In the recent years, there has been an increase in the number of young people who report mental health problems and especially among girls in both secondary school and high school. From 2010 to 2022, the proportion of girls at secondary school who reported mental health problems at secondary school increased from 16 to 23 %, and correspondingly from 26 to 29 % among girls in high school. The development in boys was not as marked as in girls. From 2010 to 2022, the proportion of boys reporting of mental health problems increased from 7 to 8 %, while the increase was from 9 to 11 % among boys in high school. Aim: The aim of this master`s thesis is to investigate and gain a better understanding of what it is like to be 18 years old today, and about how this relates to their mental health. A good deal of research has been done in the subject area before, but more quantitative than qualitative research based on what has been found. Methods: The study uses a qualitative research method, where focus group interviews are used as data collection method. Three focus groups interviews were conducted, and the 12 participants who took part in the study were distributed among the three focus groups. All the participants are young woman aged 18 – 19, and are in their last year of high school. Results: Thematic analysis was used to analyze the data. Here, three main themes was developed: the young people`s everyday school life, parents and teachers as external stress factors and mental health. The first main theme has three sub-themes, the second main theme has two sub-teams and the third main theme has three sub-teams. Stress and pressure around academic performance and this in the context of choices related to the future seem to affect the young people`s everyday life. Conclusion: This suggests that the combination of various factors in young people’s everyday life may have an impact on their mental health. Where stress, parents and teachers and social media are key factors in this study.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn kvalitativ studie om unge kvinners opplevelse av det å være 18 år i dag, og om hvordan dette henger sammen med deres psykiske helse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record