Helsepersonells arbeid med personer med utviklingshemming, en kvantitativ studie om helsekompetanse, stress og selvbestemmelse
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Helsemyndighetene i Norge har et høyt fokus på å øke helsekompetansen i befolkningen. Personer med utviklingshemming er en gruppe mennesker som krever store ressurser i bistand, og et arbeid for forebygging og opplæring vil være samfunnsøkonomisk gunstig. Studiet ønsker å finne ut av hvilke faktorer som påvirker helsepersonells arbeid med å øke helsekompetansen til personer med utviklingshemming. Metode: Utvalget besto av ansatte i bemannede boliger i utvalgte kommuner i Innlandet fylke. En spørreundersøkelse ble sendt ut via lederne i boligene for å anonymisere utvalget. Spørreundersøkelsen mottok 187 svar, og på de innsamlede dataene ble det utført korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyser. Dette var et kvantitativt tverrsnittstudie.Resultater: En korrelasjonsanalyse viste at det var en sammenheng mellom stress i arbeidet, mulighet for selvbestemmelse og forutsigbarhet. Det ble ikke funnet signifikante funn for bistandsbehov i forbindelse med grad av utviklingshemmin. Resultater av regresjonsanalyse viser at utdanning og mulighet for fagligoppdatering har en påvirkning på om de ansatte har kjennskap til krav. Konklusjon: Helsekompetanse er stort og det behøves videre forskning på temaet Background: The health authorities in Norway have a high focus on increasing health literacy in the population. People with intellectual disabilities are a group of people who require large resources in aid, and efforts to promote prevention and training will be socio-economically beneficial. The study aims to find out what factors affect health personnel's work to increase the health literacy of people with intellectual disabilities. Method: The sample consisted of employees in staffed dwellings in selected municipalities in Innlandet county. A survey was sent out via the managers in the homes to anonymize the sample. The survey received 187 responses, and correlation analysis and regression analyses were performed on the collected data. This was a quantitative cross-sectional study.Results: A correlation analysis showed that there was a correlation between stress at work, the possibility of self-determination and predictability. No significant findings were found for assistance needs in connection with the degree of intellectual disability. The results of the regression analysis show that education and the opportunity for professional updating have an impact on whether the employees are aware of requirements. Conclusion: Health literacy is great and further research is needed on the topic