Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSørhagen, Kaja
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:57Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:234003540:48516196
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138999
dc.description.abstractFolkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som har kommet inn i skolen i nyere tid. Hvordan dette skal arbeides med kommer lite frem i lærerplanen, og forventingene til lærernes arbeid ved innføringen kan føre til en overveldende opplevelse. Gjennom tre fokusgruppeintervjuer med tolv deltakere fra to skoler har denne studien hatt som formål å se på lærernes opplevelser av innføringen av det tverrfaglige temaet. Studien har også sett på hvordan lærerne innfører dette i deres undervisningspraksis. Studiens formål har tatt utgangspunktet i to forskningsspørsmål: (1) Hvordan opplever barneskolelærere innføringen av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring (FOL) i lærerplanen og (2) hvordan integrerer de FOL i sin undervisningspraksis? Tematisk analyse ble brukt for å analysere datamaterialet. Resultatene viste at lærerne generelt er svært positive til innføringen, og ser behovet for det i barneskolen. Resultatene viser også at innføringen kan virke overveldende på grunn av manglende kompetanse og tid. Lærerne etterlyste mer fokus på folkehelse og livsmestring i lærerutdannelsen, spesielt temaer som omhandler psykisk helse. Lærerne etterlyste også flere ressurser og mer veiledning fra ledelse for å styrke deres arbeid. FOL kommer i stor grad naturlig inn i lærernes undervisningspraksis, da ulike konflikter dukker naturlig opp i skolehverdagen. Dette gir lærerne en naturlig mulighet til å jobbe med temaer som blant annet psykisk helse og sosialt samspill.
dc.description.abstractPublic health and life skills is one of three interdisciplinary themes that have entered the school in recent times. It’s poorly described how the theme should be worked with, and the expectations the teachers are faced with can lead to an overwhelming experience. Through three focus group interviews with twelve participants from two schools, this study has aimed to look at the teachers’ experiences of the introduction of the interdisciplinary theme. The study also looked at how the teachers introduce the theme in their teaching practice. The study has looked at two research questions: (1) How does primary school teachers experience the introduction of the interdisciplinary topic Public Health and Life Management (FOL) in the teaching plan and (2) How do they integrate this into their teaching practice? Thematic analysis was used to analyse the data. The results showed that the teachers are generally very positive about the introduction of the theme, and they see the need for it in the primary school. The results also show that the introduction can seem overwhelming due to lack of expertise and time. The teachers want a bigger focus on public health and life management in their teacher education, especially topics dealing with mental health. The teachers also called for more resources and more guidance from their leaders to strengthen their work. The themes comes naturally into the teachers’ teaching practise to a large extent, as various conflicts naturally arise in everyday school life. This gives the teachers a natural opportunity to work on topics such as mental health and social interaction.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFolkehelse og livmestring i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record