Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMykkeltvedt, Julie Lien
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:47Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:234003540:48595329
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139758
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Alkohol er det hyppigst brukte rusmiddelet på ungdomsskolen og anses som inngangsporten til andre, ulovlige rusmidler. I overgangen til videregående skole øker rusmiddelbruken og sosiale faktorer kan bidra til økt press rundt rusbruk. Skolen er en arena hvor barn og unge oppholder seg mye, som gjør skolen til en gunstig arena for forebygging, men både foreldre og kompetansesenter for rusfeltet (KORUS), spiller en viktig rolle for at det rusforebyggende arbeidet. Formål: Målet med denne studien er å få et innblikk i ansatte i skolen og kompetansesenters opplevelser og erfaringer med rusforebyggende arbeid i ungdomsskolen. Metode: Denne studien har en kvalitativ forskningstilnærming. Utvalget besto av to ansatte i ungdomsskolen og fire ansatte i KORUS. Det ble brukt fokusgruppeintervju som datainnsamlingsmetode og datamaterialet ble analysert gjennom en tematisk analyse. Resultat og konklusjon: Resultatene viser at tidligere alkoholdebut blant ungdomsskoleelever er en bekymring, og at årsakene til dette kan knyttes til psykisk helse. Å utsette alkoholdebuten gjennom tidlig forebygging er viktig for å unngå mulig langvarige konsekvenser. Selv om skolen er en egnet arena for rusforebyggende arbeid anses foreldrenes engasjement som avgjørende for å lykkes i rusforebyggingen. Som barnas nærmeste kan foreldrene gjennom kommunikasjon og god relasjon redusere risikoen for rusbruk. KORUS sitt bidrag inn i skolen anses som verdifullt og styrker de ansatte i skolens kompetanse og kunnskap om rus. Fra et folkehelseperspektiv er tidlig innsats kjernen når man skal arbeide rusforebyggende med ungdom og gjennom å styrke ungdoms evne til å stå i mot tilbud om rus vil man kunne ha en helsefremmende tilnærming til rusforebyggende arbeid.
dc.description.abstractBackground: Alcohol is the most frequently used substance in secondary school and is considered the gateway to other illegal drugs. In the transition to upper secondary school, substance use increases and social factors can contribute to increased pressure regarding substance use. School is a place where children and adolescents spend a lot of time, which makes school a favorable place for prevention work, but both parents and the competence center for the drug field (KORUS) play an important role in the drug prevention work. Aim: The aim of this study is to gain insight in employees experiences who work with substance use prevention in secondary school. Method: This is a study with a qualitative research approach. The sample in this study consisted of two employees in secondary school and four employees from KORUS. Focus groups were used as a data collection method and the data was analyzed through thematic analysis. Results and conclusion: Early onset of alcohol use among secondary school students is a concern and may be linked to mental health issues. Delaying the onset of alcohol through early prevention is important to avoid possible long-term consequences. Although the school is a suitable arena for prevention of substance use, parental involvement is emphasized as crucial to succeed. As the closest caregiver for their children, parents may reduce the risk of substance use through communication and a good relationship. The contribution from KORUS is to be considered valuable and strengthens the schools employee’s competence and knowledge about substance use. From a public health perspective, early intervention is the key when working with adolescents and substance prevention and by strengthening their ability to decline substance usage it will be possible to achieve a health-promoting approach to substance prevention work.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleRusforebyggende arbeid i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel