Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEie, Anette
dc.contributor.authorBrændhagen Mikkelsen, Hanna
dc.date.accessioned2024-07-12T16:11:03Z
dc.date.available2024-07-12T16:11:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:224834835:121700981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140669
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn  Helsepersonells kunnskap, ferdigheter og holdninger om helsekompetanse kan være av betydning for pasienter med psykiske lidelser. Helsekompetanse handler om personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse og bruk av helsetjenester. Det er imidlertid gjennomført få studier på hvordan helsepersonell forstår helsekompetanse og hvordan de utforsker helsekompetanse hos personer med psykiske lidelser. Kunnskap om dette kan bidra til å videreutvikle tjenester som fremmer helsekompetanse i psykisk helsevern. Hensikt  Hensikten er å få innsikt i hvordan helsepersonell forstår helsekompetanse, og hvordan de utforsker pasientens helsekompetanse ved et distriktspsykiatrisk senter.    Metode  Studien har et kvalitativt design. Det er gjennomført individuelle intervjuer med syv ansatte med tverrfaglig kompetanse ved et distriktspsykiatrisk senter i september 2023, med en semistrukturert intervjuguide. Datamaterialet ble analysert basert på Braun og Clarkes refleksive tematiske analyse.  Resultat   Studien identifiserte fire hovedtemaer: 1) Kunnskap og holdninger påvirker helsekompetanse i psykisk helsearbeid, 2) Bli kjent med pasientens helsekompetanse gjennom dialog og kartlegging, 3) Psykisk lidelse som barriere for økt helsekompetanse og 4) Kunnskap om psykisk helse styrker pasientens kompetansemuskler.  Konklusjon Helsepersonell opplever begrepet helsekompetanse som ukjent, men innholdet i begrepet mental health literacy er mer gjenkjennbart i arbeidet ved DPS. Helsekompetanse kan forstås som å arbeide helhetlig med helse, hvor både psyke og soma inngår. Helsepersonell erfarer at psykisk lidelse kan forstås som en ekstra barriere for økt helsekompetanse. Helsepersonell må utforske pasientens helsekompetanse for å få innsikt i hvordan de kan bidra til å styrke den. Dialogverktøyet Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) kan være en støtte i dialog om helsekompetanse, men bør i større grad inkludere psykisk helse. Kompetanseheving for helsepersonell innen helsekompetanse vil kunne bidra til tjenester som fremmer økt helsekompetanse innen psykisk helsevern. Nøkkelord: helsekompetanse, mental health literacy, helsepersonell, psykisk helsearbeid, refleksiv tematisk analyse
dc.description.abstractAbstract Purpose The purpose is to gain insight into how health professionals understand the concept of health literacy (Norwegian term: helsekompetanse), and how they explore the patient's health literacy in mental health care at a District Psychiatric Center (DPS). Method The study has a qualitative design. Individual, semi-structured interviews were conducted with 7 health professionals with interdisciplinary competence at DPS during September 2023. The analysis of the data material was conducted using Braun and Clarke's reflective thematic analysis methodology. Results The study identified four main themes; 1) Knowledge and attitudes affect health literacy in mental health work/ care, 2) Getting to know the patient's health literacy through dialogue and mapping, 3) Mental illness as a barrier to increased health literacy and 4) Knowledge about mental health strengthens the patients “competency muscles”. Conclusion Health professionals experience the concept of health literacy as unfamiliar, whereas the concept of mental health literacy is more familiar to the health professionals at the DPS. Health literacy can be understood as working holistically with health, where both psyche and soma are included. Health professionals experience that mental illness may be an additional barrier to increased health literacy. Health professionals must explore the patient's health literacy to gain insight into how they can help the patients to strengthen it. The dialogue tool Conversational Health Literacy Assessment Tool (CHAT) can be a support in dialogue about health literacy but should to a greater extent include mental health. Development of health professionals´ competence in health literacy could contribute to services that promote increased health literacy for patients in mental health care. Keywords; Mental health, Health literacy, Mental health literacy, Health professionals, Reflective thematic analysis
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleÅ invitere pasienten til å styrke "kompetansemusklene" sine. En kvalitativ studie om hvordan helseperosnell forstår og utforsker helsekompetanse i psykisk helsearbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel