Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPrøven, Andrea Utvær
dc.date.accessioned2024-07-13T16:10:42Z
dc.date.available2024-07-13T16:10:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231475519:69813806
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140933
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker fremstillingen av «ikke-vestlige» kulturer i Disneys animasjonsfilmer Aladdin og Encanto. Den undersøker hvordan denne fremstillingen har utviklet seg som svar på kritikk av rasisme og kulturell ufølsomhet. Forskningen drøfter om det har skjedd endringer i representasjonen av kulturelle stereotypier ved å fremme en mer nyansert og respektfull representasjon av kulturelt mangfold. Dette skiftet er avgjørende for deres mulige bruk i klasserommet for å utvikle interkulturell kompetanse. Gjennom en detaljert analyse belyst av teorier som Orientalisme, kulturell hybriditet og Amerikanisering, studerer oppgaven hvordan Disney navigerer mellom forsterkende og utfordrende kulturelle stereotypier. Den diskuterer filmenes effektivitet som pedagogisk verktøy for å fremme interkulturell kompetanse. Funnene tar sikte på å bidra til bredere diskusjoner om medias rolle i å forme og uttrykke kulturelle identiteter, og fremheve viktigheten av mediekunnskap for å anerkjenne og kritisere kompleksiteten til kulturell representasjon i film.
dc.description.abstractThis master’s thesis explores the portrayal of non-Western cultures in Disney’s animated films Aladdin and Encanto, investigating how these depictions have evolved in response to critiques of racism and cultural insensitivity. The research assesses whether these films have transitioned from perpetuating cultural stereotypes to promoting a more nuanced and respectful representation of cultural diversity. The importance of this transformation is fundamental for leveraging their use in fostering intercultural competence within educational environments. Through a detailed analysis utilizing theories of Orientalism, cultural hybridity, and Americanization, the thesis examines how Disney’s narratives navigate the delicate balance between reinforcing and challenging cultural stereotypes. It discusses films’ effectiveness as educational tools for fostering intercultural competence. The findings aim to contribute to broader discussions on the role of media in shaping and expressing cultural identities, highlighting the importance of media literacy in recognizing and critiquing the complexities of cultural representation in global cinema.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.title“Cultural fusion or confusion?” An Analysis of Disney’s Evolution in Depicting Non-Western Cultures and Promoting Intercultural Competence.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel