Vurdering i kroppsøving: En nærmere undersøkelse på kroppsøvingslæreres tanker
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140941Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikten med denne studien er å få et nærmere innblikk i hvordan kroppsøvingslærere sine tanker er om vurdering, samt hvordan dette praktiseres. Det ønskes også å få et innblikk i hvordan fysiske tester blir tatt i bruk i dagens vurderingskontekst. Det teoretiske rammeverket i denne studien er vurderingsteori. Denne teorien er todelt, hvor vurdering først ses i lys av tre forskjellige vurderingsparadigmer; psykometrisk, kontekstuelt og personlig (ipsativt) paradigme. Disse vil nærmere bli plassert innenfor hver sin kultur; testkulturen og vurderingskulturen. Andre sentrale teoretiske begreper som vil bli brukt i denne studien er summativ- og formativ vurdering. Masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie. Gjennom seks semi-strukturerte intervjuer av kroppsøvingslærere, vil det skapes datamateriale som vil bli analysert med bruk av en tematisk analysemetode. Resultatdelen av oppgaven viser funn som gir innsikt i kroppsøvingslærerens tanker rundt hvordan vurdering var før i tiden og hvordan de opplever det i dag. Lærerne har ulike tilnærminger til deres forståelse rundt læreplan, og hva de mener fokuset rundt vurdering er. Denne studien vil legge til rette for en bevegelse mellom to kulturer, og forklare hvordan disse kan ha påvirket de forskjellige kroppsøvingslærerne. Noen kroppsøvingslærere poengterer deres fokus på formativ vurdering, mens andre viser gjennom deres respons at vurdering omhandler aspekter fra den summative vurderingen. Fysiske tester er en vurderingsmetode som kroppsøvingslærerne snakker mye om, og de viser en utvikling her. Innen bruk av fysiske tester, viser deres respons at de beveger seg vekk fra fokuset på resultat og karakterer, til å bruke før- og etter tester, med fokus på utvikling av elevene. The purpose of this study is to gain insight into physical education teachers' thoughts on assessment and how it is practiced. It also aims to understand how physical tests are used in today's assessment context.The theoretical framework of this study is assessment theory, which is divided into three assessment paradigms: psychometric, contextual, and personal (ipsative). These are further contextualized within test culture and assessment culture. Other key theoretical concepts that will be used in this study include summative and formative assessment.This is a qualitative interview study. Through six semi-structured interviews with physical education teachers, data will be generated and analysed using thematic analysis.The results reveal insights into physical education teachers' thoughts on how assessment was conducted in the past and how they experience it today. Teachers have varying approaches to understanding the curriculum and the focus of assessment. Some responses show consistency, while others do not.This study facilitates a movement between two cultures and explains how this may have influenced different physical education teachers. Some emphasize formative assessment, while others' responses suggest aspects of summative assessment.Physical tests are a frequently discussed assessment method among physical education teachers, with indications of evolution in their approach. Their responses show a shift away from focusing solely on results and grades towards using pre- and post-tests to focus on student development.