Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKleppe, Kristian
dc.date.accessioned2024-07-13T16:11:03Z
dc.date.available2024-07-13T16:11:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:233871250:129333450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140943
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Basert på personlige erfaringer fra egen utdanning og som vikarlærer ute i feltet, opplever jeg at elevenes sosiokulturelle bakgrunn berøres i liten grad. Det eksisterer en del forskning rundt jenter med minoritetsbakgrunn sin opplevelse av kroppsøvingsfaget, men lite omkring gutter derimot. Formål: Hensikten med studien er å undersøke hvordan gutter med minoritetsbakgrunn opplever kroppsøvingsfaget. Problemstilling: Hvordan opplever gutter med minoritetsbakgrunn kroppsøvingsfaget i den norske skolen? Metode: I dette prosjektet ble det gjennomført kvalitative semistrukturerte intervju med seks gutter med minoritetsbakgrunn, ved to videregående skoler i Innlandet. Det empiriske materialet leses gjennom Bourdieus begreper – felt, kapital, habitus og doxa – som videre danner grunnlaget for analysen. Analysen blir gjennomført ved å bruke tematisk analyse av Braun og Clarke (2006), for å identifisere sentrale temaer og mønstre i deres opplevelser. Funn: Jeg har strukturert funnene i fire headinger: (i). Guttene liker kroppsøvingsfaget, spesielt ballspill, (ii). Guttene verdsetter den sosiale dimensjonen ved faget, (iii). Guttene liker å danse på sin egen måte, ikke lærerens, (iv). Guttenes sosiokulturelle bakgrunn har liten betydning for deres opplevelse av faget. Diskusjon: Bakgrunnen for at guttene liker kroppsøving – ballspill og sosiale dimensjonen – kan forklares i relasjon til deres tidligere bevegelseserfaringer. Samtlige av guttene har bakgrunn fra idretten, særlig fotball, der aspekt som ball, konkurranse og samarbeid er sentrale. Dette er aspekt som kommer til uttrykk i undervisningen, og som guttene verdsetter. Noe som ikke verdsettes i kroppsøving er dans. Måten læreren underviser på i dans ser ikke ut til å ivareta guttenes behov og interesser, som kan ha en sammenheng med at dansene guttene eksponeres for er av liten personlig verdi, i motsetning til dansene de møter utenfor. Konklusjon: Studien bidrar med kunnskap om hvordan gutter med minoritetsbakgrunn opplever kroppsøvingsfaget i den norske skolen. Slik det kommer frem, deler guttene de samme opplevelsene som etnisk norske, der kroppsøving på grunn av dens praksis er et populært fag. Nøkkelord: Kroppsøving, minoritet, ballspill, samarbeid, habitus og fysisk kapital.
dc.description.abstractBackground: Based on personal experiences from my own education and as a teacher in the field, I experience that students’ socio-cultural background is affected to a small extent. There is limited research on girls with minority background experiences in physical education, but little on boys, on the other hand. Purpose: The purpose of the study is to investigate how boys with minority background experience physical education. Thesis statement: How do boys with minority background experience physical education in Norwegian schools? Method: In this project, qualitative semi-structured interviews were conducted with six boys with minority background at two upper secondary schools in Innlandet. The empirical material is read through Bourdieu’s concepts – field, capital, habitus and doxa and – which further constructs the foundation for the analysis. The analysis is carried out using thematic analysis by Braun and Clarke (2006), to identify themes and pattern in their experiences. Findings: I have structured the findings into four headings: (i). the boys like physical education, especially ball games, (ii). the boys value the social dimension of the subject, (iii). the boys like to dance in their own way, not the teacher’s, (iv). the boy’s socio-cultural background does not affect their experience of the subject. Discussion: The reason why the boys like physical education – ball games and the social dimension – can be explained in relation to their previous movement experiences. All the boys have background in sport, particularly football, where aspects such as ball, competition and cooperation are central. This is aspects that is expressed in the teaching, and which the boys value. Something that is not valued in PE is dance. The way the teacher teaches dance does not seem to take care of the boys’ needs and interests, which may have a connection with the fact that the dances the boys are exposed to are of little personal value, in contrast to the dances they encounter outside. Conclusion: The study contributes knowledge about how boys with minority background experience PE in Norwegian schools. As it turns out, the boys share the same experiences as ethnic Norwegians, where PE is a popular subject due to its practice. Keywords: Physical education, minority, ball games, cooperation, habitus and physical capital.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleGutter med minoritetsbakgrunn sin opplevelse av kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel