"Etiske og moralske utfordringer i kroppsøvingsundervisning", En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres etiske og moralske utfordringer i undervisningspraksis.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140945Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Sammendrag
Hensikten med denne kvalitative studien er å belyse hva slags erfaringer lærere har med etiske og moralske utfordringer i kroppsøvingsfaget, og hvordan de løser slike utfordringer i praksis.
Datagrunnlaget for denne studien har blitt skapt ved observasjon av to kroppsøvingslærere, og kvalitative, semi-strukturerte intervjuer med fire kroppsøvingslærere, inkludert de to som ble observert. Den metodiske fremgangsmåten er ifølge tematisk analyse, deretter er diskusjonen basert på det teoretiske rammeverket. Det teoretiske rammeverket består av omsorgsetikk, gjennom Noddings’ teori om omsorgslæring, og begrepet phronesis, eller praktisk-etisk klokskap.
Mine funn antyder at kroppsøvingslærere har erfaring med at situasjoner som krever etiske og moralske hensyn viser seg å kunne oppstå ofte. De opplever at ulike etiske og moralske utfordringer kommer til syne gjennom nødvendigheten av å gjøre individuelle betraktninger i forhold til enkeltelever, og gjennom å ta hensyn til elevenes oppfattelse av situasjoner i undervisning. Lærerne benytter ulike fremgangsmåter for å løse og håndtere slike utfordringer. Lærerne viser til at de tar individuelle, etiske hensyn, og at relasjoner og kjennskap til elevene bidrar til kloke valg av handlinger.
Praktisk-etisk klokskap fremstår i denne studien som en nyttig egenskap når det kommer til å løse og håndtere etiske og moralske utfordringer. Mine funn tyder på at lærerne løser etiske og moralske utfordringer gjennom en kombinasjon av praktisk-etisk klokskap og etiske hensyn med utgangspunkt i kjennskap til elevene. Viktigheten av omsorgslæring og praktisk-etisk klokskap i undervisningspraksis fremstår som et tema for videre forskning.
Nøkkelord: etikk, moral, omsorgsetikk, omsorgslæring, phronesis, praktisk-etisk klokskap, kroppsøving, Abstract
The intention of this qualitative study is to enlighten what kind of experiences teachers have with ethical and moral challenges in their physical education practice, and how they solve these challenges.
The data collection in this study has been created by observation of two physical education teachers in physical education classes, and qualitative semi-structured interviews with four physical education teachers, including the two from the observation. The method used for analysis is thematic analysis, and the following discussion is based on the theoretical framework. The theoretical framework is Nel Noddings’ theory of caring teaching, and the term phronesis.
The results of this study suggests that physical education teachers have experience with situations that demands ethical and moral consideration, and that this often occurs. The teachers experience that different ethical and moral challenges appear through the necessity of individual care towards individual students, and take into consideration their students´ perception of different situations in activities during physical education. The teachers use different approaches to solve different situations, while taking individual and ethical measures, and knowledge about the student contributes to making wise decisions.
In this study, phronesis stands out as being a useful tool when it comes to resolving ethical and moral challenges. The findings in this study implies that the teachers solve ethical and moral challenges through a combination of phronesis, or practical wisdom, and ethical consideration based on knowing the students. The importance of caring teaching and practical wisdom could be a field which could benefit from further research.
Keywords: ethics, moral, caring teaching, phronesis, practical wisdom, physical education