Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSundet, Erling
dc.date.accessioned2024-07-13T16:11:08Z
dc.date.available2024-07-13T16:11:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:233871250:48546044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140947
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er hensikten å undersøke hvordan elever erfarer kroppsøvingsfaget når lærer forsøker å gi elever medbestemmelse og refleksiv veiledning i undervisningen. Mer spesifikt er problemstillingen som stilles i studien: Hvordan erfarer elever undervisning hvor lærer forsøker å veilede elevers refleksjon i kroppsøving? Valg av tematikk og problemstilling er i oppgaven forankret i forskers egne erfaringer med kroppsøving som elev, ulike deler av den norske skolekonteksten, tidligere forskning innenfor kroppsøvingskonteksten, samt utvalgte deler av John Dewey’s pedagogiske teorier. Særlig har studien tatt sikte på å utvikle, iverksette og reflektere over undervisning basert på de to sentrale aspekter ved Dewey’s teorier rundt utdanning; felles hensiktsutvikling og veiledet refleksjon. Forskningstilnærmingen i studien er aksjonsforskning med deltakende observasjon og semistrukturert intervju som datainnsamlingsmetoder. Gjennom fire undervisningstimer i kroppsøving har det blitt iverksatt et alternativt undervisningsopplegg, og data om elevers erfaringer med felles hensiktsutvikling og veiledet refleksjon er produsert gjennom framskriving av observasjonsnotater og intervjudata. Funnene er så blitt analysert ved å anvende en analytisk tilnærming inspirert og veiledet av Braun og Clarke’s (2006) tanker rundt tematiske analyse. Hovedfunnene i studien viser til at elevene erfarer undervisning som forsøker å veilede elevers refleksjon som veldig lærerikt og meningsfullt. Refleksjon gjør at elevene lærer mer, forstår mer og føler at kroppsøving som fag får mer mening enn tidligere. Å delta i hensiktsutvikling gjør at elevene føler det er lettere å lære, morsommere å lære og gjør at de føler på en økt motivasjon og lærelyst i faget. Refleksjon i undervisningen gjør at de forstår hva de skal lære og hvorfor, slik at de ser sammenhenger og ser at det de lærer har betydning for dem ellers i livet Funnene viser også til at det er vanskelig å få alle elever inn i refleksive prosesser. Dermed peker studien på at det hadde vært interessant å undersøke langtidseffektene av veiledet refleksjon i kroppsøvingsundervisning, for å se om flere elever tilegner seg ferdigheter til å kunne lære på en reflektert og intelligent måte.
dc.description.abstractIn this master's thesis, the purpose is to investigate how students experience physical education when the teacher attempts to provide students with autonomy and reflective guidance in teaching. More specifically, the research question posed in the study is: How do students experience teaching where the teacher seeks to guide students' reflection in physical education? The choice of topic and research question in the thesis is rooted in the researcher's own experiences with physical education as a student, various aspects of the Norwegian school context, previous research within the physical education context, as well as selected parts of John Dewey's educational theories. In particular, the study aims to develop, implement, and reflect on teaching based on the two central aspects of Dewey's theories of education: shared purposive development and guided reflection. The research approach in the study is action research with participant observation and semi-structured interviews as data collection methods. Through four physical education teaching sessions, an alternative teaching program has been implemented, and data on students' experiences with shared purposive development and guided reflection have been produced through the observation notes and interview data. The findings have then been analyzed using an analytical approach inspired and guided by Braun & Clarke’s (2006) thoughts on thematic analysis. The main findings of the study indicate that students perceive teaching that attempts to guide their reflection as very instructive and meaningful. Reflection enables students to learn more, understand more, and feel that physical education as a subject becomes more meaningful than before. Participating in purpose development makes it easier for students to learn, more enjoyable to learn, and increases their motivation and desire to learn in the subject. Reflection in teaching helps them understand what they are supposed to learn and why, enabling them to see connections and recognize the relevance of what they learn to their lives beyond the classroom. The findings also indicate that it is difficult to engage all students in reflective processes. Thus, the study suggests that it would be interesting to examine the long-term effects of guided reflection in physical education to see if more students acquire skills to learn in a reflective and intelligent manner.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleElevers erfaringer med veiledet refleksjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel