Utdanningskrav i den nye barnevernsloven. En tekstanalyse av forarbeidene.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142206Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnevernet har over flere år vært gjenstand for skarp kritikk etter flere funn og avsløringer omkring til dels omfattende svikt i tjenestene barnevernet tilbyr. Det pågår et omfattende kompetanseløft på barnevernsfeltet, og det er iverksatt en rekke tiltak for å øke kompetansen. Den nye barnevernsloven trådte i kraft 1. januar 2023, og inneholder flere endringer fra den foregående barnevernloven fra 1992. En av endringene i lovgivningen er et krav til mastergrad for de som skal utføre arbeid i barnevernet.Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva som har ledet frem til dette utdanningskravet. Ved bruk av tekstanalyse, nærmere bestemt idéanalyse, skal jeg undersøke hva som fremkommer i seks dokumenter om de bakenforliggende årsakene til lovkravet.
Funnene i analysen viser at det fremkommer en klar enighet i dokumentene om at arbeidet i barnevernet er komplekst og sammensatt av flere fagfelt, som stiller høye krav til barnevernet. Et funn peker på at omfattende svikt i barnevernet direkte kan tilskrives mangel på kompetanse i tjenestene. I tillegg har tekstene vist at det er mangelfulle grunnutdanninger og variasjoner knyttet til hva en barnevernsarbeider får av kompetanse etter endt utdanning. Når det i tekstene beskrives hva som er kompetansebehovet i barnevernet, trekkes det særlig frem mangler ved analytisk kompetanse, forvaltningskompetanse og juridisk kompetanse i dagens barnevern. For several years, the Child Welfare Service has been the subject of sharp criticism after several findings and revelations about extensive failures in the services offered by the Child Welfare Service. A comprehensive competence boost is underway in the child welfare field, and a number of measures have been implemented to increase competence.The new Child Welfare Act entered into force on 1 January 2023, and contains several amendments from the previous Child Welfare Act from 1992. One of the changes in the legislation is a requirement for a master's degree for those who will perform work in the child welfare service.The purpose of this master's thesis is to investigate what has led to this educational requirement. Using text analysis, more specifically idea analysis, I will examine what emerges in six documents about the underlying reasons for the legal requirement.
The findings of the analysis show that there is a clear consensus in the documents that the work in the child welfare service is complex and composed of several disciplines, which places high demands on the child welfare service. One finding points out that extensive failures in child welfare can be directly attributed to a lack of competence in the services. In addition, the texts have shown that there are inadequate basic education and variations related to what a child welfare worker acquires in terms of competence after graduation. When the texts describe what the competence needs are in the child welfare services, shortcomings in analytical competence, administrative competence and legal competence in today's child welfare services are particularly highlighted.