Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTeigen, Thea Christin
dc.date.accessioned2024-07-23T16:10:19Z
dc.date.available2024-07-23T16:10:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231474711:72674965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142865
dc.description.abstractI det norske samfunnet er det forventet at voksne er funksjonelle lesere som kan navigere i tekstuniverset som omgir oss. Globaliseringen har imidlertid resultert i at mange som kommer til Norge har lite eller ingen skolegang med seg fra hjemlandet. Det gir utfordringer både til den enkelte deltakeren som ikke får mulighet til å forsørge seg selv, men også velferdsstaten som må forsørge deltakeren på annet vis. Jeg mener at lærere kan bidra mye i arbeidet med å utvikle funksjonelle lesere. For å løse denne utfordringen hevder Monsen gjennom sin forskning at vi trenger mer kunnskap om hvordan leseopplæringen kan hjelpe deltakere med lite eller ingen skolegang (Monsen, 2022, s.86). Jeg ønsker derfor å finne ut hva som kan være den optimale leseopplæringen for denne deltakergruppen sett i et literacy-perspektiv, samt hvordan de kan investere i lesingen sin. Med det som utgangspunkt har jeg kommet frem til at jeg ønsker å finne ut hvilke erfaringer og meninger lærere har som jobber i forberedende voksenopplæring med lesing og leseopplæring for deltakere med lite eller ingen skolegang fra hjemlandet. Jeg har valgt å gjøre et kvalitativt gruppeintervju av tre lærere ved en skole som er med i forsøket med «Forberedende voksenopplæring» (FVO), i og med at alle skoler med voksenopplæring skal følge nye læreplaner fra høsten 2024. Funnene fra gruppeintervjuet er klassifisert inn i tre hovedkategorier: modulstrukturert opplæring, leseopplæring og investering i lesing. Intervjupersonene har erfaring med at den modulstrukturerte opplæringen kan være mer fleksibel for deltakerne. Blant annet er de nye læreplanene laget for voksne og enklere enn målene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som jeg jobber etter i dag. Funnene i hovedkategorien leseopplæring viser at en tettere oppfølging av deltakerne vil kunne gi bedre forutsetninger for å bli funksjonelle lesere. Den siste hovedkategorien investering i lesing er viktig i form av at uansett hva læreren og deltakeren gjør for å lære seg å lese, nytter det ikke om deltakeren ikke investerer i lesing.
dc.description.abstractIn the Norwegian society, adults are expected to be functional readers who can navigate the text universe that surrounds us. Globalization, however, has led to a number of people who are coming to Norway that have little or no schooling from their home countries. This presents challenges for both the participants who are not able to support themselves, but also for the welfare state which has to support them. I believe teachers can give valuable contributions in the work of developing functional reading skills. In order to solve this challenge, Monsen claims through her research that we need more knowledge about how reading training can help participants with little or no schooling (Monsen, 2022, p.86). Therefore, I want to find out what might be the optimal reading training for this group of participants from a literacy perspective, as well as how they can invest in their reading. With that as a starting point, I have come to the conclusion that I want to explore what experiences and opinions teachers who work in preparatory adult education with reading and reading training for participants with little or no schooling from their home country have. I have chosen to do a qualitative group interview with three teachers at a school that is participating in the trial of «Forberedende voksenopplæring» (FVO), were all schools with adult education must follow a new curricula from the autumn of 2024. The findings from the group interview are based on three main categories: module-structured education, reading training and investment in reading. The experiences of the interviews are that the module-structured education can be more flexible for the participants. Among other things, the new curricula are designed for adults and the goals are more simple than the Norwegian Curriculum for the «Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020» (LK20) wich I am following in my work today. The findings in the main category of reading training shows that a closer follow-up of the participants will provide better conditions to becoming functional readers. The last main category, investment in reading, is important in the sense that no matter what the teacher and the participant do, it is of no use if the participant does not invest in reading.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLeseopplæring for voksne deltakere med norsk som andrespråk -En kvalitativ undersøkelse av tre norsklæreres erfaringer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record