Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHanne Sun Lysbakken
dc.date.accessioned2024-07-26T16:10:35Z
dc.date.available2024-07-26T16:10:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:239240482:36609921
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143408
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker samarbeidet mellom videregående skoler og frisørbedrifter i Innlandet, med søkelys på hvordan samarbeidet kan forbedre rekrutteringen til frisøryrket. Studien undersøker faktorene som bidrar til vellykket samarbeid og rekruttering, samt utfordringene som skoler som ikke har lykkes står overfor. Gjennom en kvalitativ forskningsmetode ble data samlet inn via semistrukturerte intervjuer, fokusgrupper og dokumentanalyser. Teorier som Mintzbergs organisasjonsteori, Scotts institusjonelle teori, nettverksteori, Rotters endringsteori og Hansens modell for strategisk samarbeid danner det teoretiske rammeverket for studien. Funnene viser at effektiv kommunikasjon, gjensidig tillit, delte mål og ressursdeling er avgjørende for et vellykket samarbeid. Studien fremhever også behovet for kontinuerlig kvalitetsforbedring gjennom rammeverk som EQAVET. Avslutningsvis presenterer oppgaven anbefalinger for å forbedre samarbeids- og rekrutteringsstrategier, med vekt på viktigheten av å adressere både institusjonelle og mellommenneskelige dynamikker for å fremme et bærekraftig og effektivt utdanningsmiljø for fremtidige frisører.
dc.description.abstractThis master's thesis explores the collaboration between secondary schools and hairdressing businesses in Innlandet, focusing on how such partnerships can enhance recruitment into the hairdressing profession. The study investigates the factors that contribute to successful collaboration and recruitment, as well as the challenges faced by schools that have not succeeded in these areas. Using a qualitative research approach, data were collected through semi-structured interviews, focus groups, and document analysis. The theoretical framework includes Mintzberg's organizational theory, Scott's institutional theory, network theory, Rotter's change theory, and Hansen's strategic collaboration model. The findings reveal that effective communication, mutual trust, shared goals, and resource sharing are critical for successful collaboration. The study also highlights the need for continuous quality improvement through frameworks like EQAVET. The research concludes with recommendations for improving collaboration and recruitment strategies, emphasizing the importance of addressing both institutional and interpersonal dynamics to foster a sustainable and effective educational environment for future hairdressers.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan kan samarbeidet mellom videregående skoler og frisørbedrifter i Innlandet forbedre rekrutteringen?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record