Unge sesongansatte som kunnskapskilde til innovasjon.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143409Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den norske reiselivsnæringen må for å styrke og bevare posisjonen i markedet arbeide med kontinuerlig utviklingsarbeid. Det skjer utvikling i etterspørsel av bærekraftige reisemål og spesielt autentiske opplevelser, og etterspørsel skaper muligheter for innovasjon.
En økning i etterspørsel, gjør at bedrifter må etablere en klar og tydelig forståelse over hva som er etterspørselen, for at man kan møte disse på best mulig måte. For å få innsikt i potensiell innovasjon som kan komme av etterspørsel, kan man som bedrift benytte seg av flere kilder. I masteroppgaven er det fokus på de ansatte som en kunnskapskilde, nærmere sagt de unge sesongansatte. De unge sesongansatte trekkes frem som en kunnskapskilde til innovasjon, gjennom at de unge sesongansatte er bedrifters frontlinjeansatte. Dette er bakgrunnen for problemstillingen for masteroppgaven som er:“Hvordan arbeider ledere i servicenæringen med unge sesongansatte som kunnskapskilde i innovasjonsprosessens idéfase?”
For å besvare problemstillingen har jeg brukt kvalitativ metode og det har blitt intervjuet 8 bedrifter som arbeider i attraksjonsnæringen, innenfor 3 ulike typer av bedrifter. Dette var for å få innsikt fra flere type bedrifter på hvordan rollen til de unge sesongansatte som kunnskapskilde i idéfasens innovasjonsprosess blir sett på. Det er fremmet relevante teorier i et teoretisk rammeverk rundt og innenfor innovasjon, idéfasen og innovasjonsprosessen, medarbeiderdrevet innovasjon, kunnskap og kunnskapsoverføring og dagens unge.
Funnene for denne studien viser at det er ulik grad av syn på de unge sesongansatte som en kilde til kunnskap for utvikling av gode gjesteopplevelser. De fleste informanter som trekker frem at man ser de unge sesongansatte som en verdifull ressurs for innspill og idéer, og fremmer de unge sesongansatte som kreative. Mens noen informanter trekker frem at de unge sesongansatte har lite arbeidserfaring, og da ikke ser hele bildet for hva som er ideelt for bedriften. Informantene har ulikt syn på de unge sesongansatte som kilde til kunnskap, men det er ingen av informantene som sier at de unge sesongansatte ikke inkluderes i forbedring og utvikling. Funnene viser at bedriftene har forskjellige måter å arbeide med kunnskapsoverføring, noen har flere former for kunnskapsoverføring enn andre, som på ulike måter overfører kunnskap fra individ til bedriftsnivå. The Norwegian tourism industry must in order to strengthen and preserve position in the market, work with continuous development. An development in demands of sustainable and authentic experiences is happening, and demand creates possibilities for innovation.
An increase in demand means that companies must establish a clear and distinct understanding of what the demand is, so that they can be met in the best way possible. In order to gain insight into potential innovation that can come from demand, can as business make use of several sources. The master´s thesis focuses on the employees as a source of knowledge, specifically the young seasonal employees. The young seasonal employees are highlighted as a source of knowledge for innovation, through the fact that the young seasonal employees are companies´ frontline employees. This is the background for the issue for the master´s thesis which is:“How do managers in the service industry work with young seasonal employees as a source of knowledge in the idea phase of the innovation process?”
To answer the issue, I have used a qualitative method and 8 companies that work in the attraction industry has been interviewed, within 3 different types of companies. This was to gain insight from several types of companies into how the role of the young seasonal workers as source of knowledge in the idea phase innovation process is viewed. Relevant theories have been advanced in a theoretical framework around and within innovation, the idea phase and the innovation process, employee-driven innovation, knowledge and knowledge transfer, and today's young people.
The findings show that there is a different view of the young seasonal employees as a source of knowledge for the development of good quest experiences. Most informants point out the young seasonal employees as a valuable resource for input and ideas, and promote the young seasonal employees as creative. Some informants point out that the young seasonal employees have little work experience, and therefore do not see the whole picture of what ideal for the company. The informants have different views on the young seasonal employees as a source of knowledge, but none of the informants say that the young employees are not included in improvement and development. The findings show that the companies have different ways of working with knowledge transfer, and different forms of knowledge transfer, which transfer knowledge from individual to company level in different ways.