Hvordan kan en digital plattform bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i Innlandet?
Abstract
Ifølge Stortingsmeldingen “utdanning for omstilling” fra 2021, er det et økende behov for mer systematisk samarbeid mellom akademia og arbeidslivet. Innlandet er et fylke som er preget av lavt utdanningsnivå og fraflytting, som fører til at mange bedrifter sliter med å rekruttere rett kompetanse.
Det er flere utdanningsinstitusjoner i Norge som har utviklet en digital plattform for å bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidslivet. I Innlandet er det NTNU i Gjøvik som har en slik plattform, NTNU Bridge. Høgskolen i Innlandet har i dag ikke en struktur eller digital plattform som kan legge til rette for samarbeid.
Denne oppgaven undersøker hvordan en digital plattform kan bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i Innlandet. Med utgangspunkt i dette temaet kom vi frem til problemstillingen: “Hvordan kan en digital plattform bidra til tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i Innlandet?”
For å besvare dette spørsmålet har vi brukt kvalitative metoder og innhentet data fra 7 forskjellige virksomheter i Innlandet. Videre har vi gjennomført to fokusgrupper som representerer perspektivene til studenter og ansatte ved Høgskolen i Innlandet. I tillegg undersøkte vi NTNU Bridge for å få innsikt i hvordan denne fungerer og hva som kan overføres til Høgskolen i Innlandet.
Resultatene viser at en digital plattform kan føre til at det blir enklere for studenter og arbeidslivet å finne hverandre. Den vil bidra til tettere samarbeid ved at man får en systematisering av opprettelse av kontakt og koordinering av samarbeidet. Erfaringer fra NTNU Bridge viser at det å oppnå en kritisk brukermasse vil være viktig for at plattformen skal skape ønskede nettverkseffekter. Fokus på brukervennlighet, tilpasning til brukernes behov og markedsføring kan øke antall brukere. En av hovedutfordringene er å få fagmiljøet til å se nytten av plattformen. Derfor vil det være viktig å engasjere både studenter, fagansatte og arbeidslivet for at plattformen skal kunne bidra til kunnskapsdeling og verdiskapning. Vi kan derfor konkludere med at plattformen i seg selv kan bidra til tettere samarbeid, men det er avhengig av å skape struktur rundt og bygge kultur for engasjement rundt plattformen. According to the 2021 parliamentary report “utdanning for omstilling,” there is an increasing need for more systematic collaboration between academia and the workforce. Innlandet is a county characterized by low education levels and population decline, leading many companies to struggle with recruiting the right skills.
Several educational institutions in Norway have developed digital platforms to create closer collaboration between students and the workforce. In Innlandet, NTNU in Gjøvik has such a platform called NTNU Bridge. Currently, Inland Norway University of Applied Sciences lacks a structure and digital platform to facilitate closer collaboration.
This thesis investigates how a digital platform can contribute to closer collaboration between students and the workforce in Innlandet. Based on this topic, we formulated the research question: "How can a digital platform facilitate closer collaboration between students and the workforce in Innlandet?"
To answer this question, we used qualitative methods and collected data from 7 different companies in Innlandet. Additionally, we conducted two focus groups representing the perspectives of students and staff at Inland Norway University of Applied Sciences. We also examined NTNU Bridge to gain insight into how it functions and what can be transferred to Inland Norway University of Applied Sciences.
The results show that a digital platform can make it easier for students and the workforce to connect. It will contribute to closer collaboration by systematizing the establishment of contact and coordination of the collaboration. Experiences from NTNU Bridge indicate that achieving a critical user mass will be crucial for the platform to create the desired network effects. Focusing on user experience, adapting to user needs, and marketing can increase the number of users. One of the main challenges is getting the academic staff to see the benefits of the platform. Therefore, it will be important to engage students, academic staff and the workforce so that the platform can contribute to knowledge sharing and value creation. We can therefore conclude that while the platform itself can contribute to closer collaboration, it depends on creating a structure around it and building a culture of engagement to the platform.