• Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene 

      Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Mausethagen, Sølvi (Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009, Research report, 2009)
      Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet, 2008). I denne ...
    • Skoleutvikling i 22 kommuner. Evalueringsrapport for «Kultur for læring». Resultater fra T1, T2 og T3, 2016 - 2020 

      Nordahl, Thomas; Gustavsen, Ann Margareth; Myhr, Lars Arild; Nordahl, Sigrid Øyen; Stranger-Johannessen, Espen; Løken, Gro Helstad (Skriftserien;24/2021, Research report, 2021)
      «Kultur for læring» er et forsknings- og utviklingsprosjekt som har blitt gjennomført i alle grunnskoler og kommuner i gamle Hedmark fylke fra 2016 til ut skoleåret 20/21. Denne rapporten sammenfatter de kvantitative ...
    • Sosial ulikhet i skolen 

      Nordahl, Thomas; Nordahl, Sigrid Øyen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Lik rett til utdanning har vært, og er en viktig målsetting for skolepolitikk i Skandinavia. Hensikten er at skolen skal gi alle barn og unge like muligheter og de samme rettighetene. Gjennom dette skal skolen bidra til ...
    • Spesialundervisningen i grunnskolen : stor avstand mellom idealer og realiteter 

      Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin (Rapport, Research report, 2008)
      Norsk: I denne rapporten presenteres noen sentrale empiriske resultater relatert til spesialundervisning og elever med ulike problemer og vansker i skolen. Dataene er hentet fra en kartleggingsundersøkelse ved årsskiftet ...
    • Spesialundervisningens forutsetninger, innsatser og resultater 

      Nordahl, Thomas; Hausstätter, Rune Sarromaa (Høgskolen i Hedmark - Rapport;09/2009, Research report, 2010)
      Norsk: Evalueringen av situasjonen til elever med særlige behov under Kunnskapsløftet ble gjennomført i perioden 2007–2008. Denne evalueringen ble gjort med utgangspunkt i en rekke ulike empiriske kilder. I tillegg fra ...
    • «Tilfeldighetenes spill»: En kartlegging av spesialundervisning 1–4 timer pr. uke 

      Knudsmoen, Hege; Løken, Gro; Nordahl, Thomas; Overland, Terje (Rapport;09/2011, Research report, 2011)
      Norsk: I denne kartleggingen av spesialundervisningen til elever som mottar fra 1–4 timer pr. uke er det gjennomført både en kvantitativ kartlegging og en kvalitativ studie i form av intervjuer med representanter fra ...
    • Visible Learning som grunnlag for evidens og forbedringsarbeid i utdanningssystemet. 

      Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen presenteres det en analyse av hvorfor et fokus på læring er avgjørende i utdanningssystemet. John Hattie sin studie «Visible Learning» settes inn i denne sammenhengen, og det argumenteres for hvordan ...