Browsing Brage INN by Author "Nordahl, Thomas"
Now showing items 1-20 of 27
-
«Det er fedt»: Evaluering av det frivillige 10. skoleår i Danmark
Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Løken, Gro (Rapport;02/2011, Research report, 2011)Norsk: Manglende kunnskaper fra grunnskolen framstår som den viktigste faktoren for ikke å gjennomføre videregående opplæring med studie- eller yrkeskompetanse. Elever som ikke lykkes faglig i grunnskolen og dermed får ... -
Elever i og fra små og store skoler : presentasjon av kartleggingsresultater i en kommune
Nordahl, Thomas (Rapport, Research report, 2007)Norsk: Denne rapporten bygger på en kartleggingsundersøkelse blant 9600 elever i grunnskolen. Her har vi analysert elever fra fire små bygdeskoler i en kommune og senere identifisert elever fra disse små skolene når de ... -
Evaluering av «FiN STIL» (Framework i Norge. System for tidlig intervensjon i læringsmiljøet)
Bern, Kari; Nordahl, Thomas (Rapport, Research report, 2008)Norsk: I denne rapporten presenteres resultatene fra en prosessevaluering av utprøvingen av «FiN STIL» ved 6 skoler i Norge FiN STIL er en pedagogisk modell som har til hensikt å forebygge og redusere problematferd i ... -
Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Nordahl, Thomas; Gustavsen, Ann Margareth (Skriftserien;15/2022, Others, 2022)I forbindelse med markeringen av 10-årsjubileumet til Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) har nåværende ansatte og noen tidligere ansatte skrevet artikler som synliggjør noen av de aktivitetene og prosjektene ... -
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin (Rapport;14/2011, Research report, 2011)Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ... -
Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner – forklaringer i elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold.
Aasen, Ann Margareth; Lekhal, Ratib; Drugli, May Britt; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen har til hensikt å undersøke om elevenes holdninger til og væremåte i skolen, samt relasjonelle forhold, kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Datamaterialet omfatter 4128 ... -
Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte. En kvantitativ og kvalitativ evaluering av prosjektet: «Klasseledelse, lærerautoritet og læringsutbytte» i videregående opplæring, 2010–2013
Lekhal, Ratib; Kostøl, Anne Kristoffersen; Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Sunnevåg, Anne Karin; Vigmostad, Inger; Myhr, Lars (Oppdragsrapport;3/2014, Research report, 2014)Hensikten med denne rapporten er å presentere den kvantitative og kvalitative kartleggingsundersøkelsen som er gjennomført i de sju skolene som har deltatt i utviklings- og forskningsprosjektet «Klasseledelse, lærerautoritet ... -
Kultur for læring i barnehagen: Resultater fra kartleggingsundersøkelser T1
Sunnevåg, Anne-Karin; Nordahl, Thomas; Nordahl, Sigrid Øyen (Oppdragsrapport;2/2018, Research report, 2018)Dette er den første rapporten i FoU-prosjektet «Kultur for læring» i alle barnehager i Hedmark fylke. 4 og 5 åringer har gjennom en elektronisk spørreundersøkelse gitt uttrykk for hvordan de opplever ulike sider ved ... -
Kultur for læring i skolen: Hedmark: Rapport fra kartleggingsundersøkelsen T1
Nordahl, Thomas; Egelund, Niels; Nordahl, Sigrid Øyen; Sunnevåg, Anne-Karin (Oppdragsrapport;6/2018, Research report, 2018)I denne kartleggingsundersøkelsen i alle grunnskoler og kommuner i Hedmark har elever, foreldre, lærere og skoleledere vært informanter. Svarprosenten er gjennomgående svært høy, så vi kan med høy grad av sikkerhet si at ... -
LP-modellen : evaluering av LP-modellen 2006–2008
Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne-Karin; Ottosen, Anna L. (Høgskolen i Hedmark - Rapport;05/2009, Research report, 2010)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres kvantitative og kvalitative resultater av arbeidet med LP-modellen i perioden 2006–2008. Høsten 2006 ble LP-modellen implementert 105 skoler i 33 kommuner i Norge. Lillegården ... -
Læreren i et profesjonelt læringsfellesskap.
Nordahl, Thomas (Chapter; Peer reviewed, 2017)Barn og unge tilbringer stadig mer tid av sin oppvekst i barnehager og skoler. Disse institusjonene skal bidra til at vårt demokratiske velferdssamfunn føres videre, og til at det enkelte barn og ungdom utvikles som menneske. ... -
Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen
Faldet, Ann-Cathrin; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Det må være rom for begge deler. Forskningsarbeid – med rom for alle og blikk for den enkelte
Knudsmoen, Hege; Myhr, Lars Arild; Vigmostad, Inger; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Håland, Kjersti Sørmoen (Oppdragsrapport;3/2012, Research report, 2012)Norsk: Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har gjennomført en evaluering av tilpasset opplæring i forholdet mellom vanlig undervisning og spesialundervisning i Lillehammer kommune. ... -
«Med rom for alle» Kvalitetssikring av spesialundervisning i Lillehammerskolen.
Knudsmoen, Hege; Forfang, Hilde; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen omhandler et FOU-arbeid som er blitt gjennomført i tidsrommet 2011–2015 i Lillehammer kommune. Vinteren 2011/12 foretok Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark en evaluering ... -
Norwegian students’ experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic
Mælan, Ellen Nesset; Gustavsen, Ann Margareth; Stranger-Johannessen, Espen; Nordahl, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2021)Norwegian teachers and school leaders had to organise and provide homeschooling for their students from March to May 2020 due to the COVID-19 pandemic. A survey conducted in May 2020 examined lower secondary school students’ ... -
«Onger er rare»: Evaluering av spesialundervisning i Østre Toten kommune
Aasen, Ann Margareth; Kostøl, Anne Kristoffersen; Nordahl, Thomas; Wilson, Dordy (Høgskolen i Hedmark - Rapport;04/2010, Research report, 2010)Norsk: Høgskolen i Hedmark fikk høsten 2009 i oppdrag av Østre Toten kommune om å evaluere spesialundervisningen i kommunen. Østre Toten har de senere årene hatt en markant økning i andel elever som mottar spesialundervisning. ... -
Prinsipper og prosedyrer for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning – Telemark fylke
Nordahl, Thomas; Håland, Kjersti Sørmoen; Mælan, Ellen Nesset (Oppdragsrapport;7/14, Research report, 2014)Kommunene i Telemark har i likhet med en rekke andre norske kommuner, opplevd at andelen av barn i barnehage og elever i grunnskolen som mottar spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, har økt de senere årene. Dette ... -
Profesjonelle læringsfellesskap i skolen: En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?
Jenssen, Mette Marit Forsmo (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;30, Doctoral thesis, 2023)Profesjonelle læringsfellesskap fremheves av empirisk skoleforskning som et mulig svar på lærerisolasjon og effektive læringsprosessforløp for å realisere lærersamarbeid og videreutvikle pedagogisk praksis. Retningen ... -
Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis
Jenssen, Mette Marit; Nordahl, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2022)Overordnet del av læreplanverket (LK20) gir uttrykk for at lærere skal være aktivt deltakende i profesjonelle læringsfellesskap med den hensikt å utvikle et innovativt og faglig lærersamarbeid som bidrar til økt lærerkompetanse ... -
Relasjonsbasert klasseledelse: et komplekst fenomen
Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Mælan, Ellen Nesset; Drugli, May Britt; Myhr, Lars (Oppdragsrapport;13/14, Research report, 2014-12-12)Denne rapporten er et resultat av et FoU-prosjekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 9 skoler i Haugalandet har deltatt i prosjektet og har på den ene siden ...