• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolen i Innlandet
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer : En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene

Nordahl, Thomas; Kostøl, Anne Kristoffersen; Mausethagen, Sølvi
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp03_2009.pdf (989.6Kb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/133860
Issue date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Atferdsproblematikk har i mange sammenhenger framstått

og framstår fortsatt som en av de største utfordringene lærere møter i

både grunnskolen og videregående opplæring (Kunnskapsdepartementet,

2008). I denne rapporten presenteres resultatene fra et forskningsprosjekt

der det er identifisert organisatoriske og kontekstuelle kjennetegn ved skoler

med lav forekomst av atferdsproblemer. Forskningsarbeidet er basert på

både kvantitative og kvalitative analyser. Gjennom statistiske analyser av en

kartleggingsundersøkelse våren 2008 er det identifisert tre skoler med relativt

omfattende atferdsproblemer og tre skoler med lite atferdsproblemer.

Det er valgt en ungdomsskole og to barneskoler i hver av de to skoletypene.

I disse seks skolene er det senere foretatt både en strukturert og mer

åpen observasjon av undervisningen og intervjuer av lærere og rektorer.

Til sammen er det observert 108 undervisningsøkter og gjennomført 36

intervjuer. Gjennom en vurdering av sammenhengene mellom det kvalitative

og kvantitative materialet har vi kunne framstille og dokumentere likheter

og forskjeller mellom disse skolene.

Resultatene viser at det er systematiske og tydelige forskjeller mellom skoler

med henholdsvis lite og mye atferdsproblemer. Skolene med lite atferdsproblemer

har lite bråk og uro i timene, få elever som viser en utagerende

atferd, et godt læringsutbytte blant elevene, lite spesialundervisning og god

arbeidsinnsats. Det er en klar sammenheng mellom atferden blant elevene

på skole og deres arbeidsinnsats og læringsutbytte. Disse positive resultatene

ser ut til å ha en klar sammenheng med ledelse, organisering, læringsmiljø,

klasseledelse og undervisning i disse skolene. På skolenivå er det

tydelig ledelse, godt samarbeid mellom lærere, lite bruk av organisatorisk

differensiering i nivågrupper eller aldersblanding og et relasjonelt elevsyn

der elevens problemer sees i en kontekstuell sammenheng. På klassenivå

bærer undervisningen preg av autoritativ klasseledelse, positive relasjoner mellom elever og lærere, et godt samhold mellom elevene i stabile sosiale

felleskap, tydelige forventinger til læring og atferd og aktivt bruk av ros og

oppmuntring.

De interne faktorene vi finner i skoler med lite atferdsproblemer er i stor

grad de faktorene som forskning beskriver at beskytter mot atferdsproblemer

i skolen. Dette understreker at skolene med lite atferdsproblemer

vektlegger undervisningsog organiseringsprinsipper både på skole- og klassenivå

som vil forebygge atferdsproblemer og som det er dokumenteres at

resulterer i en pro-sosial atferd blant elevene, et positivt læringsmiljø og et

godt læringsutbytte.
 
English: Social and behavioural problems are amongst the most serious

challenges on the learning environment seen in today’s schools (Kunnskapsdepartementet,

2008; Ogden, 2001; Sørlie, 2000; Nordahl, 2000; Kjærnslie

et al., 2004). This project has aimed to identify organisational and contextual

features in schools and classrooms with limited signs of social and behavioural

problems in particular, based on both quantitative and qualitative analysis. Based

on a large survey investigation (Nordahl and Sunnevåg, 2008), three schools

with limited signs and three schools with large signs were selected. There were

performed classroom observations and interviews, and there was an aim to

analyze on classroom level as well as school level. Thus, through the quantitative

and qualitative analysis we are able to say something about differences and

similarities amongst these six schools.

Contextual features in the plus-schools are, amongst others, good classroom

management, good relationships between teacher and students, engaging

teaching, adapted education within the classroom environment, high emphasis

on learning and less use of individual and differentiated organisational forms

and working methods. On the school organisation level, prominent features are

a school culture marked by cooperation and educational reflection. Professional

freedom, trust and loyalty are emphasized, but within common standards

and values. Further, there are explicit expectations from the school management,

both towards the teachers and the students. The schools are focused on

development, but prioritizing just a few projects. The plus-schools impart a contextual

and social perspective on behavioural problems. Lastly, the students

are organised in stabile classroom environment.
 
Series
Høgskolen i Hedmark - Rapport;03/2009

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit