Blar i Brage INN på emneord "barnehager"
Viser treff 21-40 av 44
-
Kvalitet og ledelse i barnehagen - en organisasjonsutfordring.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven fokuserer på hvordan ledelse basert på blant annet ytre motivasjon og strenge dokumentasjonskrav kan gi implikasjoner for prosesskvaliteten i norske barnehager. Gjennom analyse av teori og forskning ... -
Kvalitetsutvikling i Ytre Helgeland: Tilstandsrapport for kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna
(Skriftserien;18/2019, Research report, 2019)Rapporten er skrevet på oppdrag fra kommunene Alstahaug, Leirfjord, Lurøy og Træna i Ytre Helgeland, og utgangspunktet er et forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjektet God opplæring for alle i de fire kommunene. Rapporten ... -
Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske arbeidet. Er det fokus i barnehagene ... -
Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller ... -
Læring i barnehagen. Diffraksjoner og det materielles agentskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven tar opp spørsmål knyttet til hvordan pedagoger kan forstå læring i barnehagen. Jeg ønsker å sette fokus på nye måter å tenke læring på innenfor barnehagefaglig pedagogikk. Ved å sette fokus på ... -
Minoritetsspråklige barns medvirkning i barnehagen, hvem blir sett og hørt?
(Master thesis, 2009)Norsk: Siden den nye rammeplanen og barnehageloven trådte i kraft i 2006 har barns medvirkning fått en sentral plass i barnehagen, og personalet i barnehagen er forpliktet til å jobbe med barns medvirkning ut fra barnets ... -
Natur-, frilufts- og gårdsbarnehager: Hva kjennetegner disse? Hva betyr de for barnas utvikling?
(Rapport;08/2011, Research report, 2011)Norsk: Rapporten beskriver en undersøkelse som ble gjennomført i 2009 og 2010. Vi har hatt tre grupper av informanter. Ansatte i et utvalg av natur-, frilufts- og gårdsbarnehager. Lærere på 1. årstrinn der noen av ... -
Naturen og nærmiljøet rundt barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Jeg jobbet meg gjennom oppgaven ut fra problemstillingen min: Hvordan stiller personalet seg til bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen? Jeg har belyst teori innen styringsdokumenter, personalet, naturen ... -
Omsorg i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Denne bacheloroppgaven redegjør for omsorgsbegrepet i barnehagen med problemstillingen «Hvordan forstår barnehageansatte omsorgsbegrepet og hvordan synliggjøres dette gjennom dokumentasjon i barnehagen?». Formålet ... -
Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksne.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan de ansatte i barnehagen vektlegger omsorg i det pedagogiske arbeidet for de yngste barna i barnehagen. I dag går over 80% av landets ettåringer ... -
Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehage
(Student paper, others, 2013)Denne studien ser på pedagogisk utviklingsarbeid i barnehage (PUB), som er et videreutdanningstilbud for førskolelærere. Hvordan Klausjorda Barnehage i kjølvannet av PUB studiet har utført et kvalitetsarbeid i form av et ... -
Personalsamarbeid i barnehagen med vekt på kommunikasjon : rapport fra et utviklingsprosjekt i Borgen barnehage
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Rapporten er en beskrivelse av et FoU arbeid som ble gjennomført i Borgen barnehage, Moelv. Målet med prosjektet var å videreutvikle personalsamarbeidet med hovedvekt på bevisstgjøring av egen rolle og kommunikasjon samt ... -
Samtalekultur under måltidet i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: I min bacheloroppgave ønsker jeg å finne ut hvilke samtalekulturer vi finner i barnehagen under måltidsituasjonene. Jeg vil undersøke hvordan barn inviteres inn i samtaler og hvilke strategier de voksne bruker ... -
Sansemotorikk i barnehagen.
(Bachelor thesis, 2016)Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg temaet sansemotorikk i barnehagen. I min oppbygning av oppgaven har jeg lagt vekt på hva sansemotorikk er, de ulike sansene som jeg har delt inn i primær- og ... -
Styring av barnehagesektoren og begrensingene i kommunenes handlefrihet
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Fra innledning: Kommunene har ansvaret for full barnehagedekning og for kvaliteten i barnehagene. Samtidig er det begrensninger i kommunenes styring av barnehagesektoren. Dette gjelder blant annet reglene om etablering ... -
Tegning som lek : en analyse av barns narrative tegneaktivitet med utgangspunkt i sentrale kjennetegn ved symbollek
(Rapport, Research report, 2006)Norsk: Rapporten presenterer arbeidet med et prosjekt hvor vi ønsket å sammenlikne det vi har kalt fortellende tegning og symbollek. Tre karakteristiske trekk ved leken ble valgt ut: Det skapes en fortelling, det skapes ... -
«Tidlig innsats: forebyggende arbeid med fokus på atferdsvansker i barnehagen»
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er mitt siste verk på min masterutdannelse i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på undersøkelsen er «Tidlig innsats: forebyggende arbeid med fokus på atferdsvansker i barnehagen», og handler ... -
Tilpasset opplæring for alle barn : assistentenes bidrag i barnehagen : i hvilken grad bidrar assistentene i barnehagen til å realisere rammeplanens målsetting om å gi alle barn et tilpasset og likeverdig tilbud?
(Master thesis, 2008)Norsk: Etablering av barnehager er en lovpålagt oppgave for kommunene. Alle barn har krav på å få tilbud om barnehageplass av god kvalitet. Gode, rimelige og tilgjengelige barnehageplasser er viktig for å gi alle barn like ... -
Tilpasset opplæring for barn med spesielle behov i barnehagen. Tilrettelegging og organisering av spesialpedagogisk arbeid i barnehagen for å sikre inkludering og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2007)Det har gjennom nasjonal og internasjonal forskning kommet frem at et godt pedagogisk tilbud for barn under skolealder har positive effekter for læring og utvikling. Pedagogisk tilbud i barnehagen har effekt for videre ...