Blar i Brage INN på emneord "demokrati"
Viser treff 1-9 av 9
-
«A teacher is one who makes himself progressively unnecessary» - Elevmedvirkning
(Bachelor thesis, 2013)Det står spesifisert i både Opplæringslovens formålsparagraf (2008) og læreplanens generelle del (1993) at elevmedvirkning skal vektlegges i skolen. I 2012 ble det også fastsatt en bestemmelse av tid som skal brukes til ... -
"Å se mennesket på en ny måte.." : evaluering av "Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid Utena-Hedmark
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Denne studien er et evalueringsarbeid etter gjennomført 3 årig tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid i Utena, Litauen. Høgskolen i Hedmark gjennomførte deltidsutdanningen i samarbeid med Hedmark ... -
Barnehagen som arena for demokratisk danning : det medvirkende barnet - idealet for danningen i barnehagen?
(Master thesis, 2011)The subject of this study is child participation and formation in the kindergarten. It points at conflicting tendencies in the debate about kindergartens. The kindergarten should contribute to children's formation and ... -
Hvordan opplever et utvalg av kommunalt ansatte medarbeidere muligheten til å ytre seg offentlig i en beslutningsprosess de selv er en del av å
(Master thesis, 2018)Oppgavens formål er å finne hva ut hva som hemmer og hva som fremmer ytringsfrihet i en kommunal forvaltning i en omstillingsprosess/ endringsprosess. Utgangspunktet for vår problemstilling er at det til stadig skjer ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" - elevmedvirkning i teori og praksis
(Journal article; Peer reviewed, 2013)På bakgrunn av data fra et medvirkningsprosjekt i to norske skoler drøfter forfatterne hvordan elevmedvirkning kan forstås, og hvordan det kan praktiseres. I tillegg til å bringe inn sentrale kilder på området framholder ... -
Samfunnsforskning i verdens rikeste land
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Tittelen på denne antologien, I verdens rikeste land, kan fremstå som en floskel, et surt oppstøt eller et uttrykk for en grunnleggende kritikk av tiden vi lever i. Utsagnet kommer gjerne fra den som vil beklage seg over ... -
Skolens demokratioppdrag – utdanner skolen demokratisk aktive medborgere?
(Bachelor thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke mulighetsrom sentrale styringsdokumenter for grunnskolen gir lærere til å utdanne aktive demokratiske medborgere. Oppgaven presenterer en studie av ... -
Youth’s participation in society – examples of initiatives implemented to improve participation
(Skriftserien;26/2022, Research report, 2022)This report explores the current state of knowledge regarding young people’s participation in society, while also exploring implemented initiatives aimed at improving youth participation in both Norway and other ...