• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Å se mennesket på en ny måte.." : evaluering av "Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helsearbeid Utena-Hedmark

Gillund, Margrethe Valen
Research report
Thumbnail
View/Open
rapp01_2008.pdf (608.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/133820
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Rapport / Reports (ISSN: 1501-8563) [220]
Abstract
Norsk: Denne studien er et evalueringsarbeid etter gjennomført 3 årig tverrfaglig

videreutdanning i psykisk helsearbeid i Utena, Litauen. Høgskolen i

Hedmark gjennomførte deltidsutdanningen i samarbeid med Hedmark Fylkeskommune

i tidsrommet 2003–2005. Utdanningen tilsvarer et års heltidsutdanning, 60 ECTS. Hovedmål med utdanningen var kompetanseheving innen tverrfaglig samarbeid, etikk, kommunikasjon, sosialpsykiatriske problemstillinger samt

demokratioppbygging. Evalueringsarbeidets design er bygget på Vedungs måloppfyllelsesmodell. Samtlige 14 studenter som gjennomførte utdanningen fylte

ut et spørreskjema med lukkede og åpne spørsmål. Funnene drøftes opp mot

studiens teoretiske referanseramme bygget på Statens helsetilsyns utredning

om kompetanse innen psykisk helsearbeid.

Resultatene i de kvantitative dataene viser en svært høy grad av måloppfyllelse.

Innholdet i de kvalitative dataene beskriver faktorer ved utdanningsprogrammet som har bidratt til måloppfyllelsen. Funnene viser at studiets innhold var i samsvar

med studentens forventninger. Kompetanseheving innen tverrfaglig

samarbeid ble vurdert som nytt og svært viktig. Likeledes viser funnene at utdanningen bidro til endrede holdninger i møte med mennesker med psykiske

lidelser, både moralsk, relasjonelt og faglig. Videre uttrykker informantene at det

var av stor betydning at undervisningen ble tolket til litauisk. Medbestemmelse

og informasjon ved gjennomføring av utdanningen bidro til øket forståelse

av demokratiske prosesser. Studentene anbefaler at utdanningen blir tilbudt

på nytt i Litauen, men påpeker at det er ønskelig å inkludere praksisstudier i

utdanningen.
 
English: This study is based on the evaluation process conducted after finalising

an interdisciplinary higher education programme in mental health in Utena,

Lithuania. The programme has been a three-year part-time study corresponding to

the workload of a full academic year 60 ECTS. The training was conducted by

Hedmark University College in cooperation with Hedmark County during 2003-

2005. The main purposes of the educational programme were to build the competence

related to interdisciplinary cooperation, ethics, communication and special

social psychiatric problems, as well as building democracy. The design of the evaluation

process is based on Vedung’s model of successful goal achievement. All of

the 14 students that completed the training gave their comments in a questionnaire

consisting

of closed and open questions. The findings from the questionnaire were

discussed

with relation to the theoretical reference frames in accordance with the

report from the Norwegian Board of Health Supervision about competence in mental

health.

The quantitative data shows a high level of goal achievement. The qualitative data

describe

which factors in the training program contributed to the goal achievement.

The findings show that the content of the study was in accordance with the students’

expectations.

A strengthening of the competence of interdisciplinary cooperation was

considered as something new and highly relevant. The findings also show that the

training resulted in a change of the moral, relational and professional attitudes generally

expressed when dealing with people suffering from socio- psychiatric problems.

The informants express that it was extremely important that the training was translated

into Lithuanian. Participation and information sharing throughout the project led to an

increased understanding of democratic processes. The students recommend that the

training should be offered again in Lithuania, but emphasise that it would be recommendable

to include practical training in the project.
 
Series
Rapport
01/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit