Browsing Brage INN by Author "Engen, Thor Ola"
Now showing items 1-8 of 8
-
Flerkulturell pedagogikk – fra videreutdanningstilbud for lærere til satsingsområde for profesjonsrettet forskning.
Engen, Thor Ola (Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Den flerkulturelle barnehagen i rurale områder: Nasjonal surveyundersøkelse om minoritetsspråklige barn i barnehager utenfor de store byene
Andersen, Camilla Eline; Engen, Thor Ola; Gitz-Johansen, Thomas; Kristoffersen, Chamilla Strædet; Obel, Lise Skoug; Sand, Sigrun; Zachrisen, Berit (Rapport;15/2011, Research report, 2011)Norsk: I denne rapporten presenteres resultater fra en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i rurale strøk i sju fylker høsten 2009. 525 pedagogiske ledere og 288 styrere svarte på undersøkelsen. Undersøkelsen har ... -
How metacognition and (reading) strategies develop according to Vygotsky
Engen, Thor Ola (Peer reviewed; Journal article, 2018)The paper addresses the concepts of metacognition and (reading) strategies, the origin of which is usually traced back to the 1970s. However, the paper argues that conscious awareness, which Vygotsky introduced as early ... -
Kulturell identitet og regional utvikling
Engen, Thor Ola (8;2002, Research report, 2002)I samarbeid med Hedmark fylkeskommune og Norges forskningsråd, arrangerte Flerfaglig gruppe for minoritetsstudier ved Høgskolen i Hedmark den 10. - 12. januar 2002 en forskningskonferanse på Victoria hotell, Hamar, med ... -
Strategies of differentiation in a multi-linguistic, multi-religious and multi-cultural school
Engen, Thor Ola; Lied, Sidsel (Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Three major strategies of adaptive instruction for linguistic minority students
Engen, Thor Ola (Chapter, 2009)Based on Vygotsky’s idea of the Zone of Proximal Development, three major approaches of adaptive instruction are discussed, with a focus on their potential for success in relation to Linguistic Minority Students within ... -
Unitary School – Inclusive School
Nes, Kari; Engen, Thor Ola; Strømstad, Marit (9;2002, Research report, 2002)I 2000 møttes "The International Research Colloquium on Inclusive Education" på Hamar. Dette var samtidig en anledning til å møtes for deltakere i Norges Forskningsråds evaluering av Reform 97, nærmere bestemt forskere ... -
Ved nåløyet : Rapport fra konferansen Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen?
Aasen, Joar; Engen, Thor Ola; Nes, Kari (14;2003, Research report, 2003)Denne rapporten inneholder bidrag fra forskere som medvirket under konferansen «Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen?» Konferansen ble arrangert av Flerfaglig gruppe for minoritetsstudier ved Høgskolen i Hedmark ...