Browsing Brage INN by Author "Knudsmoen, Hege"
Now showing items 1-15 of 15
-
Arbeidsgivernes vurdering av våre kandidater fra profesjonsutdanningene. «Tilfredse arbeidsgivere»
Knudsmoen, Hege; Berg, Bjørn (Oppdragsrapport;4/2015, Research report, 2016-03-10)Denne rapporten omhandler intervjuer av arbeidsgivere fra de tre profesjonsutdanningene som Høgskolen i Hedmark har: allmennlærerutdanningen som nå er delt opp i to grunnskolelærerutdanninger, førskolelærerutdanningen som ... -
«BA-kandidaters vurdering av overgangen fra utdanning til arbeidslivet». Kandidatundersøkelse av utvalgte bachelorutdanninger ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011 og 2012.
Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (Rapport;5/14, Research report, 2014)Denne rapporten omhandler kandidater som avsluttet sin utdanning i 2011 og 2012 på en del av bachelorutdanningene ved Høgskolen i Hedmark: BA i landbruksteknikk, BA i utmarksforvaltning, BA i animasjon, BA i virtuell ... -
Baseline: «Framtida er nå»: Kartlegging av ledernes oppgaver og tidsbruk i Stange kommunes barnehager og skoler
Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (Oppdragsrapport;7/2012, Research report, 2012)Norsk: Denne baselinerapporten for Stangeprosjektet «Framtida er nå» er gjennomført for å kartlegge omfang og typer av ledelsesoppgaver som lederne i kommunen bruker tid på i dag. Senter for praksisrettet utdanningsforskning ... -
Bruk av kandidatundersøkelser
Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (Oppdragsrapport;3/2017, Research report, 2017)Denne rapporten gjengir hovedsynspunkter fra ledelsen ved avdelingene og den sentrale ledelsen ved Høgskolen i Hedmark, på bruken av og innholdet i de kandidatundersøkelsene som ble gjennomført ved høgskolen i perioden ... -
Fortsatte studier eller ut i arbeid? Kandidatundersøkelse av faglærerutdanninger og praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2011–2013
Berg, Bjørn; Knudsmoen, Hege (Oppdragsrapport;1/2015, Research report, 2015-04-21)Denne rapporten omhandler kandidater som avsluttet sine studier med praktisk-pedagogisk utdanning og som faglærere i kroppsøving og idrettsfag og musikk i perioden 2011–2013. Senter for praksisrettet utdanning (SePU) ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2022)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller
Nordahl, Thomas; Løken, Gro; Knudsmoen, Hege; Aasen, Ann Margareth; Sunnevåg, Anne-Karin (Rapport;14/2011, Research report, 2011)Norsk: Det er gjennom de senere årene godt dokumentert at jenter gjør det langt bedre i skolen enn gutter. Dette gjelder både i forhold til skolefaglige prestasjoner, utvikling av sosiale ferdigheter og atferd på ... -
Det må være rom for begge deler. Forskningsarbeid – med rom for alle og blikk for den enkelte
Knudsmoen, Hege; Myhr, Lars Arild; Vigmostad, Inger; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Håland, Kjersti Sørmoen (Oppdragsrapport;3/2012, Research report, 2012)Norsk: Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har gjennomført en evaluering av tilpasset opplæring i forholdet mellom vanlig undervisning og spesialundervisning i Lillehammer kommune. ... -
«Med rom for alle» Kvalitetssikring av spesialundervisning i Lillehammerskolen.
Knudsmoen, Hege; Forfang, Hilde; Nordahl, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen omhandler et FOU-arbeid som er blitt gjennomført i tidsrommet 2011–2015 i Lillehammer kommune. Vinteren 2011/12 foretok Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark en evaluering ... -
«Nå bruker vi tid på analyse» – En flermetodisk undersøkelse om læringsmiljøet etter LP-modellen, LP 5 (2010–12)
Knudsmoen, Hege; Jahnsen, Hanne; Tinnesand, Torunn (Oppdragsrapport;2/2013, Research report, 2013)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2010–2012 (LP5). Høsten 2010 startet implementeringen av LP-modellen innført ved 44 skoler i 17 kommuner i 8 fylker, 6 ... -
Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)Etter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i ... -
«Tilfeldighetenes spill»: En kartlegging av spesialundervisning 1–4 timer pr. uke
Knudsmoen, Hege; Løken, Gro; Nordahl, Thomas; Overland, Terje (Rapport;09/2011, Research report, 2011)Norsk: I denne kartleggingen av spesialundervisningen til elever som mottar fra 1–4 timer pr. uke er det gjennomført både en kvantitativ kartlegging og en kvalitativ studie i form av intervjuer med representanter fra ... -
«Tilfredse kandidater»: Kandidatundersøkelse av profesjonsutdanningene ved Høgskolen i Hedmark avsluttet 2010 og 2011
Knudsmoen, Hege; Berg, Bjørn (Rapport;02/2013, Research report, 2013)Norsk: Denne rapporten omhandler profesjonskandidatene som avsluttet sin utdanning som allmennlærere, førskolelærere og sykepleiere ved Høgskolen i Hedmark i 2010 og 2011. Senter for praksisrettet utdanningsforskning ... -
«Utvikling av skolens miljø». En kvantitativ spørreundersøkelse om arbeid med læringsmiljøet ved bruk av LP-modellen 2009–2011
Knudsmoen, Hege (Oppdragsrapport;4/2012, Research report, 2012)Norsk: I denne forskningsrapporten presenteres resultater fra arbeidet med LP-modellen i perioden 2009–2011 (LP4). Høsten 2009 startet implementeringen av LP-modellen innført ved 11 skoler i 5 kommuner. Lillegården ... -
Why Michel Foucault in Norwegian Special-Education Research?
Knudsmoen, Hege; Simonsen, Eva (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article seeks to identify what impact the works of Michel Foucault have had on special-education research in Norway. We also discuss what his writings may contribute to future research. Foucault’s perspectives ...