• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel.

Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
335-358 Faldet+Knudsmoen+Nes.pdf (2.195Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2495241
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1665]
Originalversjon
Faldet, A-C., Knudsmoen, H. & Nes, K. (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen – med Hamar som eksempel. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 335-358). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
Sammendrag
Etter at ideen om «en skole for alle» vant fram, har skolen fått en mer og mer heterogen elevgruppe. For å imøtekomme elevers rett til å få bruke sitt læringspotensial, uansett forutsetninger, trengs bred kompetanse i skolen, blant annet spesialpedagogisk kompetanse. Elever med funksjonsnedsettelser1 eller andre «særskilte behov» har ikke umiddelbart vært en del av fellesskolen. Kvalifiseringen for å arbeide med disse elevene har lenge foregått andre steder enn i lærerutdanningsinstitusjonene.

Dette kapittelet har som hovedformål å diskutere spesialpedagogikk i lærerutdanningen, fra fagområdet kom inn i lærerutdanningen på 1960–70-tallet og fram til i dag. For å kunne studere dette kreves i tillegg til innsikt i det spesialpedagogiske feltet i lærerutdanningen, også kjennskap til reformer som har preget skolen. Hovedvekten i framstillingen legges på lærerutdanning for grunnskolen med vekt på utdanningen på Hamar. Vi kommer i liten grad til å berøre tiden før 1950-tallet.
Utgiver
Oplandske Bokforlag

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit