• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Author 
  •   Home
  • Browsing by Author
  •   Home
  • Browsing by Author
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Brage INN by Author "Kulbrandstad, Lise Iversen"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-18 of 18

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Andrespråkslesing: Et blikk på forskning fra Skandinavia 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2002)
    • Forskning på andrespråkslæreres oppfatninger 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Ljung Egeland, Birgitta; Nordanger, Marte; Olin-Scheller, Christina (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Spørsmålet om hva som påvirker læreres profesjonelle praksiser, har fått stadig mer oppmerksomhet de siste årene. En forskningsretning som har økt i omfang, er studier av hvordan læreres oppfatninger av ulike sider ved ...
    • Fra arbeidsskrift til tidsskrift. En analyse av de første tretti årene av NOA. Norsk som andrespråk. 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Det første nummeret av NOA. Norsk som andrespråk ble utgitt i 1985 ved det som den gangen het Institutt for norsk som fremmedspråk ved Universitetet i Oslo. Bakgrunnen var blant annet et behov for å få publisert ...
    • Fra lytting til skriving i naturfag: Utforsking av en litterasitetsaktivitet i flerspråklige klasser på mellomtrinnet 

      Book, Pauline; Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      En stor del av undervisningstiden i norske naturfagklasserom går med til at elever lytter til læreren. Mange flerspråklige elever opplever det som utfordrende. I denne artikkelen utforskes en aktivitet som legger til rette ...
    • Framveksten av et profesjonsrettet lærerutdanningsfag i norsk – nasjonale linjer og bidrag fra Hedmark. 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lars Anders (Chapter; Peer reviewed, 2017)
    • Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk: Sammendrag av konferanseinnlegg og program 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Randen, Gunhild Tveit; Kulbrandstad, Lars Anders (Notat;6/2004, Working paper, 2004)
      Norsk: Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk arrangeres ved Høgskolen i Hedmark 18.-19. november 2004. Dette er sammendrag av innleggene ved konferansen og konferansens program.
    • Hvilket bilde gir norsk barne- og ungdomslitteratur av innvandrere som språkbrukere? 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 1997)
      "Barne- og ungdomslitteraturen spiller en særskilt rolle og har mange ulike funksjoner i grunnskolens undervisning" slår Lise Iversen Kulbrandstad fast, før hun ser på hvilke didaktiske problemstillinger som oppstår når ...
    • Kraftfull kunnskap - en studie av temaet språk og migrasjon i svenske og norske lærebøker på mellomtrinnet 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Ljung Egeland, Birgitta (Peer reviewed; Journal article, 2019)
    • Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Acta humaniora;30, Doctoral thesis, 1998)
      Avhandlingen er en kasusstudie av fire innvandrerungdommer som leser læreboktekster i samfunnsfag på norsk. Ungdommene har gått mellom fem og åtte år på skole i Norge og har gode muntlige norskferdigheter. Studien viser ...
    • Lesing på papir og skjerm 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Rapport;12/2000, Research report, 2000)
      Norsk: Barn og unge som vokser opp i dag, møter et bredt spekter av tekster – på papir og på skjerm. For å bli gode lesere må de lære å tilpasse lesingen sin til situasjonen og til formålet med lesingen. Når man skal ...
    • Nordand - en nordisk andraspråksresa 

      Holmen, Anne; Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2013)
    • På Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del I: Skriving og lesing 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Sjølie, Gunvor (Rapport;11/2001, Research report, 2001)
      Norsk: Artikkelsamlingen utgjør det første av to bind med artikler skrevet på basis av foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. ...
    • På Hamar med norsk: Rapport fra konferansen "Norsk på ungdomstrinnet", 18.-19. januar 2001. Del II: Litteratur og språk 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Sjølie, Gunvor (Rapport;12/2001, Research report, 2001)
      Norsk: Artikkelsamlingen utgjør det andre av to bind med artikler skrevet på basis av foredragene på forskningskonferansen ”Norsk på ungdomstrinnet” som ble arrangert av norskseksjonen, Høgskolen i Hedmark i januar 2001. ...
    • Reinventing subject teaching in integrated teacher education programmes for primary school in Norway 

      Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lars Anders (Chapter; Doctoral thesis, 2022)
      Norwegian teacher education for compulsory school' was turned into a five-year integrated master's programme in 2017. This reform puts greater emphasis on subject teaching, profession orientation of all subjects and ...
    • Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd: Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring 

      Golden, Anne; Kulbrandstad, Lise Iversen (Journal article; Peer reviewed, 2007)
    • Unge lesere – fire artikler 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Rapport;2/2000, Research report, 2000)
      Norsk: De fire artikler belyser hver på sin måte lesingen til ungdomstrinnselever i norsk skole. Emnene for de to første artiklene er henholdsvis unges lesevaner og innholdet i den fortsatte leseundervisningen. Et didaktisk ...
    • Å se norskfaget med andrespråksbriller. En studie av læremidler for 5.-7. trinn 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      I denne artikkelen analyseres et utvalg lærebøker for grunnskolens norskfag i lys av samfunnets økte flerspråklige mangfold. Spørsmålet som utforskes, er på hvilke måter lærebøkene, som alle er utgitt etter innføringen av ...
    • Å tøtsje framtida: Om å være norsklærer i en flerspråklig og flerkulturell skole 

      Kulbrandstad, Lise Iversen (Chapter, 2008)

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit