Lesing på papir og skjerm
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/133982Utgivelsesdato
2000Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk: Barn og unge som vokser opp i dag, møter et bredt spekter av tekster – på papir og på
skjerm. For å bli gode lesere må de lære å tilpasse lesingen sin til situasjonen og til
formålet med lesingen. Når man skal presisere de utfordringene den nye informasjonsog
kommunikasjonsteknologien stiller lesere overfor, snakkes det gjerne om at elever i
løpet av grunnskolen ikke bare skal bli skriftkyndige, men at de også må utvikle en
digital skriftkyndighet – dvs. kunne lese, skrive og bruke både trykte og elektroniske
tekster. Denne rapporten handler om disse utfordringene.
I del 1, Teoretiske perspektiver, diskuteres kjennetegn ved de teksttypene elevene
møter på dataskjermen, og det gjøres rede for tidligere forskning om skjermlesing.
Hypertekstteoretikeres framstilling av hva lesing er, og av ulike leserroller drøftes
spesielt.
I del 2, Papir- og skjermlesing i 9C, gjøres det rede for et prosjekt i en
ungdomstrinnsklasse der elevene blant annet ble utfordret til å tenke gjennom hva det
innebærer å lese på papir og skjerm, og på hvordan ungdom kan bli bedre papir- og
skjermlesere. I et avsluttende kapittel oppsummeres måter IKT kan brukes på i
arbeidet med å utvikle leseferdighetene til elever på ungdomstrinnet. English: Young people growing up today meet many different kinds of text – on paper and on
screen. To become good readers they have to be able to adjust their reading to different
situations and different purposes. When addressing the challenges from the new
information and communication technology, it is often said that pupils during their
years of compulsory schooling not only must become literate in the traditional sense,
but in addition must develop a digital literacy – that is to be able to read, write and use
both printed and electronic texts. This report is about these challenges.
Part 1, Theoretical perspectives, discusses the characteristics of texts on computer
screens and earlier research on reading in the new technologies. The ways hypertext
researchers have described reading and the role of the reader are given special
attention.
Part 2, Reading on paper and screen in 9C, presents a project in 9th grade. In this
project the pupils were asked to reflect on what it means to read on paper and on
screen, and on how they can develop as readers in both these contexts. The final
chapter sums up different ways ICT can be used in schools to develop the reading
abilities of young people.