Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk
Original version
Kulbrandstad, L. I. (1998) Lesing på et andrespråk: En studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk. (Doktorgradsavhandling). Oslo: UniversitetsforlagetAbstract
Avhandlingen er en kasusstudie av fire innvandrerungdommer som leser læreboktekster i samfunnsfag på norsk. Ungdommene har gått mellom fem og åtte år på skole i Norge og har gode muntlige norskferdigheter. Studien viser at elevene har problemer med å forstå læreboktekstene de blir bedt om å lese. Siden hensikten med å lese denne typen tekster i en skolesammenheng er å tilegne seg ny kunnskap, må manglende forståelse av slike tekster regnes som en stor utdanningsmessig hindring. I avhandlingen drøftes ulike årsaker til forståelsesproblemene. Årsakene er sammensatte. Både elevenes kjennskap til norsk, deres leseferd igheter, deres evne til å skille ut vesentlig informasjon i en tekst og deres evne til å vurdere sin lesingspiller inn. Studien dokumenter er også at det ikke er enkelt å bruke det muntlige ferdighetsnivået i norsk til å forutsi hvor godt ungdomstrinnselever vil forstå en lære boktekst. Behovet for å utvikle egne kartleggingsredskap til hjelp for lærere er derfor stort.
Description
Opprinnelig levert som forfatterens avhandling (dr. art.)-Universitetet i Oslo, 1996.