Hvilken organisasjonsstruktur er best egnet for å oppnå effektiv krisekommunikasjon?
Abstract
Jeg har valgt en oppgave som går på organisasjonsstruktur og krisekommunikasjon da jeg synes dette er to elementer som er interessante hver for seg. Samtidig vet jeg at mange organisasjoner sliter med kommunikasjonen når de står i en krisesituasjon derfor er det også interessant å se på disse to elementene i en sammenheng.
Krisekommunikasjon er et tema som frem til 1990-tallet ”bare var noe en gjorde”. Siden den gang har det utviklet seg veldig mye og har i dag fått stort fokus både blant de som utøver krisekommunikasjon i praksis og blant forskere og teoretikere. Kommunikasjon generelt er meget viktig for at vi skal kunne fungere som samfunn. I en krisesituasjon vil det være særdeles viktig at kommunikasjonen er effektiv slik at krisen kan kontrolleres og avsluttes så raskt og effektivt som mulig. Enhver organisasjon kan havne i en krisesituasjon og at tidspunktet og omfanget av krisen vil være overraskende når den oppstår.
Erfaringsmessig finnes det mange typer kriser. I tillegg har vi mange måter å kommunisere på og det finnes mange forskjellige organisasjonsstrukturer. Men det er ikke er like innlysende hvilken av disse organisasjonsstrukturene som klarer å kommunisere på en mest mulig effektiv måte når krisen har oppstått. Organisasjoners evner til å kommunisere kan derfor være avgjørende for en krises utfall og håndtering. Dette er det interessant å se nærmere på og derfor blir problemstillingen i denne prosjektoppgaven: ”Hvilken organisasjonsstruktur er best egnet for å oppnå effektiv krisekommunikasjon?”