• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver; mindre oppgaver, årsstudium / Student papers one-year programme
  • Årsstudium krisehåndtering
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver; mindre oppgaver, årsstudium / Student papers one-year programme
  • Årsstudium krisehåndtering
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Risikokommunikasjon og kommunikasjon innen barnevern

Hansen, Bjørn-Are
Student paper, others
Thumbnail
View/Open
Hansen1.pdf (329.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132069
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Årsstudium krisehåndtering [16]
Abstract
Oppgaven tar sikte på å belyse flere aspekter vedrørende kommunikasjonsbegrepet innenfor en barneverninstitusjon. Å arbeide innenfor en utredningsinstitusjon hvor en daglig kan risikere å utsettes for utfordringer i form av verbal og fysisk utagering, selvskading og vagabondering, setter stor tillit til at ledelse, teamleder og miljøterapeuter har en klar og tydelig kommunikasjon. Spesielt når det kommer til risikokommunikasjon.

Ungdommene vi møter i en utrednings- og kortidsbehandlingsinstitusjon har mer komplekse problemsammensetninger i dag, enn for noen år tilbake. Å arbeide ved en slik type institusjon hvor ungdommene vi møter, allerede er i en krisesituasjon, hvor de selv er en fare for eget liv og helse, krever kunnskap om kommunikasjon, tillærte tilnærmingsmønster og fysiologiske prosesser.

Hverdagen for en ansatt har på mange måter likhetstrekk med andre operative miljøer, gjennom:

 plutselige forandringer, uforutsigbarhet

 daglige endringer av timeplan

 utagerende ungdommer, verbalt og fysisk

 høye forventninger og krav fra samarbeidspartnere, offentlige, private og foresatte

 hurtig risikokommunikasjon gjennom flere organisatoriske ledd

Dette er med på å legge et stort press på organisasjonens funksjonalitet. Mange av disse utfordringene skjer samtidig eller har direkte sammenheng ved at de kommer som følge av hverandre. Organisasjonen, dens rutiner og prosedyrer må være godt innarbeidet, samtidig som erfaringer gjennom perseptuell innstilthet og skjema (se s.18), spiller en stor rolle.

Oppgaven tar sikte på å belyse risikokommunikasjon og mulige konsekvenser det kan få dersom den ikke utøves riktig på alle nivåer innenfor organisasjonen.
Description
Prosjektoppgave krisehåndtering, 2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit