Musikalsk identitet, smak og gehør : - en utredning av mulige sammenhenger knyttet til bandspill i ungdomsskolen
Abstract
Norsk: Temaet for denne oppgaven er ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band på bakgrunn av musikalsk identitet, smak og gehør. Oppgaven består av en teoridel og en empirisk del. I den teoretiske delen er det innhentet informasjon fra et utvalg forskning om hvordan musikalsk identitet, smak og musikalitet/ gehør utvikles. Den empiriske delen består av en kvalitativ kasusstudie hvor undersøkelsen består i å teste tre elever i gehørspill, i to forskjellige sjangre. Hovedproblemtstillingen er:
Hvilke sammenhenger finnes mellom utviklingen av musikalsk identitet, smak og gehør og hvilke implikasjoner har dette for ungdomsskoleelevers forutsetninger for å spille i band?
Problemstillingen ble besvart gjennom diskusjon av mulige sammenhenger mellom musikalsk identitet, smak og gehør i det teoretiske materialet, som videre ble drøftet i forhold til funnene i kasusstudien. Oppgaven har en pedagogisk vinkling og er ment å gi musikkpedagoger økt forståelse for ungdomsskoleelevers forutsetninger i forhold til bandspill generelt og gehørspill spesielt. English: The theme of this thesis is the suppositions of pupils in secondary school to play in a band because of musical identity, taste and ear. The task consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical section are obtained information from a variety of research about how musical identity, taste and musicality/ aural abilities are developed. The empirical part consists of one qualitative case study where the survey is to test three students in aural playing in two different musical styles. The main question is:
What relationships exist between the development of musical identity, taste and ear, and what implications this has for secondary school students`suppositions for band playing.
The question was answered through the discussion of possible links between musical identity, taste and aural abilities in the theoretical material, as further discussed in relation to the findings of the case study. The task has a pedagogical approach and is intended to provide music educators an increased understanding of secondary school pupils' assumptions in relation to the band play in general and aural playing in particular.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2010