Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH
© Forfatterne
Nye registreringer
-
Magical Realism in the ESL Classroom: Democracy, Citizenship and The Famished Road
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven argumenterer for at om man skal opponere mot en hegemonisk vestlig diskurs samt se «den andre» i den tredje verden, så må den litteraturen som benyttes i undervisningen ta et steg bort fra en tradisjonell ... -
En musikklærer uten gehør; «det blir litt som en norsklærer med dysleksi».
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvilken selvoppfatning og mestringsforventninger musikklærere i ungdomsskolen har til egne gehørferdigheter, og hvordan dette påvirker undervisningen deres. Gjennom intervjuer med musikklærere ... -
Novelleskriving på ungdomstrinnet: En analyse av elevers bruk av kohesjonsmekanismer
(Master thesis, 2023)Novelleskriving på ungdomstrinnet handler om hvordan elevene bruker kohesjonsmekanismer når de skriver noveller. Studien plasserer seg innenfor tekstlingvistikken i språkvitenskapen, og forskningsprosjektet har en kvalitativ ... -
Det økologiske musikkfaget: En kartleggingen av musikkens økologiske tilknytning til natur, miljø og bærekraft
(Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen ble bærekraftig utvikling innført som et tverrfaglig tema i læreplanen for den norske skolen. I grunnskolens musikkfag er det derimot ikke eksplisitt nevnt, og musikklærere er derfor ikke forpliktet til ... -
Analysis of English Textbooks for Upper-Secondary School
(Master thesis, 2023)Lærebøker er inkludert i utdanningen vår da innholdet inneholder kunnskap som forskere ser på som nyttig og nødvendig. Lærebøker gir elevene strukturerte tilnærminger til språklæring gjennom aktiviteter og øvelser som kan ... -
" I'm sorry, but your English is too African: A study on language, mobility and space.
(Master thesis, 2023)I lys av globalisering, er det en pågående diskusjon og skifter angående språk, mobilitet og rom som medfører et behov for å revurdere den etablerte meningen om språk. Dette manifesterer seg særlig ved fokuset på engelsk ... -
High school English teachers’ perspectives on promoting plurilingualism in the digital classroom
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven bruker semi-strukturerte intervju for å få innsikt i perspektivene til engelsklærere på videregående sine perspektiver med hensyn til det å fremme flerspråklighet i det digitale klasserommet. På bakgrunn ... -
Bildebokens potensial for utvikling av sosial handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan bildeboken egner seg for utvikling av sosial handlingskompetanse på ungdomstrinnet. Gjennom nærlesing og analyse av bildeboken Odd er et egg (2010) av Lisa Aisato, har jeg sett på ... -
Gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøkes gitarlærernes rolle i gitaropplæringen og deres bruk av læringsressurser i opplæringssituasjonen. Masteroppgaven benytter seg i hovedsak av kvalitative metoder og står i en kvalitativ ... -
Barnelitteratur som vilkår for tenkning: En studie av muligheter for underliggjøring i barnelitteraturen
(Master thesis, 2023)Dette er en masteravhandling skrevet innenfor studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk, med fordypning i norsk. Avhandlingen har en litteraturteoretisk forankring, og dreier seg om barnelitteratur. Viktor ... -
Selfie art, identity construction and agency in ESL learning
(Master thesis, 2022)Sosiale medier tilbyr et rom hvor mennesker fra hele verden kan omgås ved bruk av bilder og engelsk som rådende kommunikasjonsformer. De ikke-fysiske egenskapene ved Internet gir folk mulighet til å bevege seg hastig mellom ... -
Young Adult Dystopian Literature in the English Subject in Norwegian Secondary Schools. Interdisciplinary topics in "Uglies" (2005) and "Flawed" (2016)
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke relevansen av dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget i Norge, i lys av de nylig introduserte tverrfaglige temaene: "folkehelse og livsmestring", "demokrati og medborgerskap" ... -
Digital Learning - Before, During, and After Covid-19. A study on teaching methods based on digital tools in an EFL classroom in a lower secondary school in Norway.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøkte hvordan Covid-19 pandemien kan ha påvirket lærernes undervisningsmetoder i engelskfaget basert på digitale verktøy. I tillegg undersøkte den hvordan fjernundervisning og digital undervisning kan ... -
"Det er som ei livslinje" - om musikalsk aktørskap på musikklinja
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva undersøker omgrepet musikalsk aktørskap sin plass i programfagundervisinga på musikklinja i programområdet Musikk, dans og drama i vidaregåande utdanning. Kvalitativ empiri er produsert i intervju av ... -
Incorporating The Hate U Give in the English language classroom to promote critical thinking and ethical awareness regarding racism and social justice
(Master thesis, 2022)Det overordnede målet med denne oppgaven er å diskutere fordelene ved å lese og jobbe med ungdomsromanen The Hate U Give (2018) av Angie Thomas i engelskfaget på videregående skole. Oppgaven undersøker om med denne romanen ... -
Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper
(Master thesis, 2022)Sammendrag I dette prosjektet undersøker jeg problemstillingen: Hvordan tre lærlinger med norsk som andrespråk investerer i lærebedriftenes praksisfelleskaper. Problemstillingen er utarbeidet på grunnlag av observasjoner ... -
Identity, Disability and Myth in Heroes of Olympus
(Master thesis, 2022)The paper explores genre, worldbuilding, myth, identity and disability in the Heroes of Olympus series. They are explored by analyzing three books from the series: The Lost Hero, The Son of Neptune and The House of Hades. ... -
Identity, Culture and Literature: Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia in Norwegian upper secondary classrooms
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker hvordan lesing av flerkulturelle litterære tekster, i motsetning til andre typer tekster, kan fremme interkulturell kompetanse i norsk videregående engelskfaglige klasserom. Nærmere bestemt ... -
Skriften og landskapet: Litteraturdidaktiske perspektiver på Mikael Niemis Koka björn og kritisk literacy
(Master thesis, 2022)Innføringen av kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst» i norskfaget med LK20, har medført en styrking av posisjonen til kritisk lesing i faget. Likevel er forholdet mellom skjønnlitteratur og kritisk lesing en ... -
Grunnlag for deltakelse i musikk - Musikklæreres refleksjoner rundt musikalitet og deltakelse i musikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan musikklærere kan bidra til at deres elever utvikler et grunnlag for deltakelse i musikk. Oppgaven retter søkelys mot musikklæreres holdninger til og forståelse av begrepene musikalitet ...